Föreningsdagarna: Nya strategier och coronans inverkan

Föreningsdagarna samlade via Zoom delegater för 20 medlemsföreningar till diskussion om kommunalvalsteser, den nya strategiperioden och coronavirusets inverkan på föreningsverksamheten.

Föreningsdagarna 2021 ordnades fredag-lördag 5-6 februari och på grund av coronavirussituationen första gången helt på distans. 26 delegater från 20 föreningar deltog. Netta Keski-Levijoki fungerade som konferencier.

Kommunalvalsteserna 2021

Temat för fredagen var dövförbundets valteser inför kommunalvalet. De presenterades av regionarbetets direktör Helena Torboli. Teserna syftar till att främja teckenspråkigas ställning i kommunerna och finns att läsa via länken till höger. På valtessidan finns också en förteckning med 10 teckenspråkiga kommunalvalskandidater.

Teserna är uppdelade på fyra områden: delaktighet, information, teckenspråkig service och tolkningstjänster samt rätten till teckenspråk. En checklista för kommunerna ingår. Efter presentationen lyfte delegaterna fram också de utmaningar som rör teckenspråksundervisningen för coda-barn och tryggandet av barnens språkkunskaper.

Förankring av strategierna

Den andra mötesdagen öppnades av ordförande Jaana Aaltonen. Verksamhetsledare Markku Jokinen presenterade lördagens första tema: förbundets nya strategiska mål 2021-2025 och förankrandet av dem. Strategiarbetet inleddes 1018 och föreningsbesöken 2019. Efter tiotals verkstäder, enkäter och innehållsanalyser finslipades strategierna slutligen i form av fem mål. I det sista skedet antogs de strategiska målen av förbundsmötet 2020. Läs strategierna via länken till höger.

Den nya strategiperioden började vid årsskiftet och nu är det dags att tillsammans fundera på förankrande i föreningsverksamheten. Delegaterna diskuterade i tre grupper bl.a. vilka mål som är viktigaste ur föreningarnas synvinkel. I sammanfattningen av grupparbetena framfördes bl.a. samarbetet mellan föreningarna, tillgången på teckenspråkig service samt de som hamnar utanför den digitala världen. Föreningarna var också mycket bekymrade över att antalet unga är så få i föreningsverksamheten och för hur språk och kultur överförs till nya generationer.

Coronans inverkan på föreningsverksamheten

På grund av coronasituationen har föreningarnas verksamhet varit utmanande och t.ex. föreningskvällar har ofta ställts in. Ämnet behandlades av Marion Fields, sakkunnig från studiecentret Sivis. Föreningarna har bekymmer med hur de ska hålla kvar medlemmarna men å andra sidan har nätevenemang och –träffar också fört med sig positiva överraskningar. Coronan har ökat behovet av att vara förutseende och bland annat Sivis har kurser om detta. Enligt Sivis behöver föreningarna framför allt kunskaper i kommunikation och styrelsearbete, vilket är till fördel då det gäller att förutse och klara av risker.

Man fortsatta behandla ämnet i en panel bestående av representanter från Helsingfors Dövas Förening, Borgå Nejdens Dövas och Tammersign. Det visade sig att många föreningar lider av stridströtthet då coronakrisen har blivit så utdragen. Men å andra sidan har många föreningar också startat direktsändningar och distansmöten, och också aktiviteten på sociala medier har ökat. Finlands Dövas Förbund fick beröm för tekniskt stöd, utbildning och föreningskvällar via Zoom.

Sammanfattning och utmärkelsetecken

Till sist sammanfattade Jaana Aaltonen och Markku Jokinen ännu föreningsdagarnas diskussioner. Dagarnas alla tre teman var viktiga och aktuella för föreningsverksamheten. Av de strategiska målen lyfte man upp tillgången till information på teckenspråk, särskilt i krissituationer, teckenspråkig service och en revitalisering av teckenspråken. I sammanfattningen fastslogs också att även om coronan har ändrat tillvägagångssätten har den också skapat möjligheter att hålla kontakt också över längre avstånd. Viktigt är  också att i den här exceptionella situationen slå vakt om den egna orken.

Sist på programmet stod en liten festlig stund då man gratulerade Pirkko Järviniitty, som förlänats medalj av Finlands Vita Ros orden. Gratulationstalet hölls av Jyväskylä dövförenings ordförande Pirkko Johansson  och via distansförbindelse såg man att medaljen har kommit fram till mottagaren. Varma gratulationer! Läs mer om medaljen via länken till höger.

Avslutningsvis påminde Netta Keski-Levijoki om kommande distansföreningskvällar och tackade alla deltagare för ett lyckat evenemang.