Kommunens checklista:
- Säkerställ teckenspråkigas tillgång till information i kris- och nödsituationer genom att bl.a. ordna teckenspråkstolkning på informationsmöten.
- Ge teckenspråkiga kommuninvånare bättre åtkomst till information t.ex. genom att informera om kommunala angelägenheter på teckenspråk och bevilja betalningsförbindelser för programtjänsten Dövas video (Kuurojen video).
- Säkra att välfärdsområdenas teckenspråkiga social- och hälsovårdstjänster utvecklas i samarbete med teckenspråkiga när social- och hälsovårdsreformen genomförs.
- Se till att kommunen främjar också sina teckenspråkiga invånares hälsa och välbefinnande genom att t.ex. stöda den teckenspråkiga föreningsverksamheten.
- Tänk på att alla digitala tjänster också bör vara tillgängliga för teckenspråkiga.
- Kartlägg äldre teckenspråkigas behov av service och ta med olika samarbetspartners reda på hur och var servicen ska erbjudas.
- Se till att det finns klara anvisningar om när kommunen
bär ansvaret för tolkningstjänsterna och om hur man beställer tolkning, samt att tolkning finns att tillgå 24/7. - Utred tillsammans med skolorna hur barn och unga får undervisning i teckenspråk som modersmål.
- Trygga en teckenspråkig inlärningsstig för barnen genom hemundervisning i teckenspråk.