Föreningsdagarna 2023

Föreningsdagarna arrangeras 3.-4.2.2023 som ett hybridevenemang: ni kan delta i mötet i Tammerfors eller på distans på webbplattformen Zoom.

Föreningsdagarna har tre aktuella teman: arbetet för att revitalisera de inhemska teckenspråken, påverkansarbetet inför riksdagsvalet och likabehandling i föreningsverksamheten.

Föreningsdagarna inleds på fredagen kl. 18 i Tammerfors Viittomakieliset rf:s lokal (Satamakatu 13, Tammefors) och fortsätter på lördagen i Työväen Opisto Sampola (Sammonkatu 2, Tammefors). Båda dagarna förmedlas också på Zoom.

Fredag 3.2 kl. 18.00–20.00

18.00 Gemensam öppning, presentationsrunda och kaffe
18.30-20.00 Föreningarna berättar vad som hänt under coronaåren

Lördag 4.2 kl. 9.00–16.00

9.00–9.15 Föreningsdagarna öppnas / Jaana Aaltonen
9.15–11.30 Revitaliseringen av de inhemska teckenspråken – vad kan vi göra? / Finlands Dövas Förbunds arbetsgrupp för revitalisering av teckenspråken
11.30–12.30 Lunch
12.30–13.30 Riksdagsvalet närmar sig – Finlands Dövas Förbunds valteser och påverkansarbetet  / Styrelsen och Laura Pajunen

15 min paus

13.45–15.30 Likabehandling i föreningsverksamheten – hur tar vi andra i beaktande och hur lockar vi med fler frivilliga? Och vad är ett tryggt rum? / Studiecentralen Sivis , Iina Uhlenius och Asta Tikkanen
15.30–15.45 Presentation av Finlands Dövas Förbunds nya koncept: frivilligverksamheten / Iina Uhlenius, Asta Tikkanen och Helena Torboli
15.45–16.15 Avslutning och kaffe

Deltagare

Två representanter per medlemsförening kan delta i föreningsdagarna. På den elektroniska anmälningsblanketten meddelar ni om ni är deltar fysiskt eller på distans. De som deltar på distans får en länk till evenemanget per e-post en halv timme innan det börjar. Sista anmälningsdagen är 22.1.2023.

Anmälningslänk: https://www.lyyti.in/KLjarjestopaivat2023

De som deltar på distans ska se till att de har laddat ner den nya versionen av Zoom (version 5.12.8 eller nyare). Det här underlättar moderatorns arbete. Det är gratis att ladda ner programmet.

Man kan också delta i mötet via deltagarlänken utan att ladda ner Zoom, men förbindelserna fungerar bättre om man har programmet på sin enhet. Teckenspråkig länk till hur man laddar ner Zoom: https://www.youtube.com/watch?v=trmdDH8gDkw

Zoom kan laddas ner här: https://zoom.us/download

Finlands Dövas Förbunds regionarbetare verkar som stödperson för dem som deltar på distans både före och under föreningsdagarna.

Under föreningsdagarna är kontakten till regionarbetare: Asta Tikkanen 050 548 8165

Anmälning

Från varje förening kan en (1) representant delta Föreningsdagarna. Finlands Dövas Förbund betalar denna representants rese- och måltidskostnader (inkluderar ej övernattning). Den förening som så önskar kan på egen bekostnad skicka ytterligare en representant.

Förbundet bjuder alla som har anmält sig på ankomstkaffe på fredagen och anslutningskaffe på lördagen.

Reseersättning betalas i april till det bankkonto som representanten har uppgett. Ersättning betalas enligt kollektivtrafikens tariffer. Uppgifterna för reseersättningen ska ges till Elina Pokki (elina.pokki@kuurojenliitto.fi) före 31.3.2023. OBS! Uppgifter som skickas efter detta datum beaktas inte.

Boende

För föreningarnas representanter har ett antal rum reserverats på hotell Tampere Scandic City Scandic Tampere City | Tampereen rautatieasema | Scandic Hotels

Var och sköter bokning och betalning själv direkt med hotellet. Rummen måste bokas före 20.1.2023,  eller senare, beroende på bokningssituationen på hotellet. När man betalar på plats kostar enkelrum 125 € / natt och dubbelrum 145 €/ natt. Frukost ingår i priset. Rumskategori är Standard.

Bokning: Varje och en bokar själv sitt rum på adressen: http://www.scandichotels.fi/?bookingcode=XXX

Med bokningskoden BKUU030223 kan du också boka rum per e-post (se adress nedan) eller telefon.

Hotellets kontaktinformation:

Scandic Tampere City
Hämeenkatu 1
33100 TAMMERFORS
Telefonnummer: +358 3 2446 111
E-post: tamperecity@scandichotels.com

OBS! Betalning: Var och en bokar och betalar själv sitt rum.

Hjärtligt välkommen till föreningsdagarna!