Föreningarnas årsmöten under undantagsförhållandena

På grund av coronavirussituationen är det nu tillsvidare begränsat hur man får samlas och röra sig. Organisationernas och föreningarnas stadgar fastställer ända att årsmötena borde hållas under våren. Det här har väckt oro i föreningarna om hur man nu borde göra med mötena.

Studiecentralen Sivis expert Annika Tahvanainen-Jaatinen och juristen Patrik Metsätähti på Finlands social och hälsa rf, SOSTE, har haft en webbföreläsning om detta. En inspelning av föreläsningen, som är textad på finska,  finns på Sostes webbplats och hittas här:

Soste webinaari: Yhdistysten vuosikokoukset poikkeustilan aikana

Föreningarnas möten är publiktillställningar

Juristen Patrik Metsätähti sade i sin föreläsning att föreningarnas möten klassas som publiktillställningar, som nu under undantagsförhållandena ska begränsas och undvikas. Å andra sidan föreskriver föreningslagen entydigt att föreningens möte ska hållas den tid som anges i stadgarna. Varken i föreningslagen, beredskapslagen eller i någon annan lag finns det någon undantagsparagraf som ger rätt att avvika från föreningslagen. De här två sakerna orsakar alltså en konflikt som det inte finns ett entydigt svar på.

För föreningens möte ska det alltid finnas en tid och en plats dit medlemmarna kan komma för att fatta beslut i mötesfrågor. Det är tillåtet att delta på distans om det nämns i stadgarna (Föreningslagen 17.2§ à) men distansdeltagande kan aldrig vara det enda sättet att delta i mötet. Om ett distansmöte måste man också avtala på förhand. Enligt föreningslagens 23§ kan dessutom val av styrelsemedlemmar, val av revisor och fastställande av bokslut  inte göras på ett distansmöte.

Vad händer om man flyttar mötet?

Föreningens styrelse bör beakta och inse att föreningen, om mötet flyttas, medvetet bryter mot föreningsstadgarna och föreningslagens 20§.  I en normal situation kommer ett sådant beslut förstås inte på fråga, eftersom det är styrelsens uppgift att sköta föreningens angelägenheter på det sätt som anges i lagar och stadgar, och som föreningens möte har fastställt. Men nu lever vi i undantagsförhållanden, då det enda ansvarsfulla sättet att agera kan vara att agera i strid med lagen.

Trots att det inte finns någon undantagsregel som ger rätt till att flytta mötet kan man i praktiken avvika från mötestidtabellerna i en situation som skulle orsaka fara för någons hälsa eller säkerhet. Soste rekommenderar att mötena flyttas, om det kan innebära fara för någons hälsa att hålla möte.

Om er förening trots detta har något tvingande skäl att hålla mötet kan ni kontakta juristen Metsätähti och tillsammans fundera på om orsakerna faktiskt är så tvingande, och om så är fallet, hur mötet kunde ordnas i enlighet med föreningslagen på ett så tryggt sätt som möjligt.

En tvingande orsak kan vara t.ex. finansiering som är nödvändig med tanke på förutsättningarna att verka eller att ett avtalsförhållande äventyras. Det här är dock sällsynt.

Man behöver inte vara rädd för skadestånd

Enligt juristen Metsätähti finns det inte orsak att vara rädd, eller att låta bli att flytta mötet på grund av skadeståndsskyldigheten som nämns i föreningslagens 39§, av den anledningen att det i teorin är möjligt att styrelsen blir skadeståndsskyldig för beslutet. Skadeståndsskyldighet kan inte uppstå om ingen skada uppstår. Det är oerhört sällsynt att någon skada kunde uppstå genom ett beslut att flytta ett möte. Om saken bekymrar er kan ni kontakta juristen Metsätähti och tillsammans med honom bedöma risken och den eventuella skadan.

Om hela styrelsen avgår före årsmötet är det den avgående styrelsens sak att ordna ett möte där val av ny styrelse sker.

Revidering av föreningslagen

På Justitieministeriet finns nu en civilsamhällets verksamhet på 2020-talet-arbetsgrupp som begrundar och bereder eventuella ändringar i föreningslagen. Arbetet avsågs vara klart hösten 2020 men på grund av undantagsförhållandena är det inte säkert.