Längd: 1:39
Textning: Suomi
Språk: Finskt teckenspråk

Anmäl din förening till Pieni ele-kampanjen!

Följande Pieni ele -valinsamling hålls i januari 2024 på valplatserna i samband med presidentvalet. De insamlade donationerna kommer att användas till förmån för personer med funktionsnedsättning och långvarigt sjuka i hemlandet. Anmäl din förening till insamlingen senast den 20 september om ni inte tidigare har deltagit. De som redan är med kommer att få ett skilt meddelande från Pieni ele under hösten.

Varför lönar det sig att delta?

Insamlingskampanjen är ett lätt sätt att samla in lite extra pengar till föreningen. Föreningen får själv får bestämma hur pengarna används. På samma gång kan man visa upp sitt samhällsansvar och att man stöder och samarbetar med andra föreningar inom funktionsnedsättnings- och hälsosektorn. Samtidigt stöder man dövförbundets ungdomsarbete, ungdomsläger och kamratstöd. För förbundet är det viktigt att satsa på barn och ungdom, vi hoppas det är viktigt för er med!

Vad gör man när man deltar?

Det är inte alls svårt – tvärtom, det är jättelätt! Det behövs inte mer än ett leende och artigt tack för donationerna, ingen behöver tigga efter pengar. Ifall man dejourerar ensam kan man ha en bok med sig, eller fast sticka strumpor. Man får också ha med sig en kompis, tolk, eller barn. Det är ändå viktigt att valfriden bibehålls, man har inte lov att försöka påverka, kommentera kandidater eller partier. Petri Mäntylä berättar i den medföljande videon om sin egen erfarenhet av att vara insamlingsbössvakt.

Hoppas det här väckte ert intresse och er förening vill med och göra något gott! Om ni slutat delta i något skede eller aldrig tidigare varit med, hoppas jag att ni överväger att delta. Vi här svarar på alla frågor ni kan ha och är här för att stöda er, så ta kontakt så pratar vi mera! Kom ihåg att anmäla dig senast den 20 september. Så tänk på saken, och ta kontakt!

Pieni ele | 15.09.2022

Yhdistykset mukaan Pieni ele -kampanjaan!