Om kulturdagar

Finlands största teckenspråkiga kulturevenemang, dövas riksomfattande kulturdagar, äger denna gång rum i Helsingfors den 10-12 maj 2024. Huvudplatsen för händelsen är på lördagen Tanssin talo (Dansens Hus) som ligger i anslutning till Kabelfabriken i Gräsviken i Helsingfors. På Dansens Hus får vi se scenuppvisningar och konst. Helsingfors Dövas Förening rf fungerar som värdorganisation för kulturdagarna. På fredagen och söndagen arrangerar föreningen roliga sidoprogram såsom kvällsevenemang och en utflyktsdag. Du hittar den detaljerade programmet för kulturdagarna på Program-sidan.

Kulturdagarna bjuder in dövföreningar, skolor, döva, hörselskadade och hörande personer vars första språk eller modersmål är teckenspråk att delta och tävla i olika konstgrenar såsom scenuppvisningar, bildkonst, handarbete och fotokonst. Vi hoppas att föreningarna och skolorna informerar sina medlemmar och elever om denna möjlighet så att vi får mångsidiga och upplevelserika kulturella uppvisningar på vår evenemang.

Dövas 32:e riksomfattande kulturdagar är samtidigt en nätverksevenemang för organisationer och olika intressenter samt en plattform för diskussion kring aktuella ämnen. Evenemanget lockar många besökare och under många år har upp till en tredjedel av hela Finlands teckenspråksgemenskap deltagit. Kulturdagarna är ett åldersgränslöst evenemang. Döva, hörselskadade och hörande i alla åldrar är välkomna, eftersom evenemanget tolkas även till tal. Evenemangsplatserna Dansens Hus och Kabelfabriken är tillgängliga.

Kom och njut av teckenspråkiga uppvisningar, konst, gemenskap, diskussioner, läcker mat, mångsidig verksamhet och den underbara staden Helsingfors under hela helgen. Kulturdagarna erbjuder nya upplevelser, minnen och möjligheten att njuta av vår rika teckenspråkiga kultur!

Evenemanget produceras i samarbete mellan Finlands Dövas Förbund och Helsingfors Dövas Förening rf.

Dövas kulturdagar läggs till i den nationella förteckningen över levande kulturarv

Dövas riksomfattande kulturdagar valdes år 2020 genom ett beslut av undervisnings- och kulturministeriet att läggas till den nationella förteckningen över levande kulturarv. Kulturdagarna har firats sedan 1956 och är Finlands största teckenspråkiga evenemang.