Preliminärt program för kulturdagar publicerat

Äntligen kan vi nu presentera det preliminära programmet för dövas 32:e riksomfattande kulturdagar, vilket bjuder på en rolig helg med ett rikt utbud av föreställningar och aktiviteter!

Helgen börjar med Deaf Pub och frågesport

Stämningen inför lördagens händelse höjs redan på Deaf Pub-kväll (18+) fredagen 10 maj, på restaurang Maxine i köpcentret Kamppi. Restaurangen ligger på våning 6 och erbjuder en fantastisk utsikt över Helsingfors centrum.

Programmet inkluderar en rolig frågesport, både individuellt och i lag med egna mobiltelefoner. Anmälningsformuläret för frågesporten kommer att publiceras under mars månaden.

Kulturdagarnas traditionella uppvisningar på lördag på Dansens Hus

lördagen den 11 maj öppnas dörrarna till Dansens Hus för allmänheten kl. 9.00. Scenuppträdanden i olika tävlingsklasser kommer att förevisas på lördagen i Erkkosalen från morgon till eftermiddag, varefter de bästa konstverken och scenföreställningarna kommer att belönas.

I Pannhallen finns ett stort utställningsområde med presentationsbord för föreningar, företag samt olika organisationer. Anmälan för presentationsborden kommer att öppnas inom kort.

I Turbinsalen planeras en konstverkstad för barnen, så hela byggnaden kommer att vara fylld av teckenspråkig aktiviteter för hela familjen under lördagen!

På lördagskvällen fortsätter festligheterna med Deaf Pub-kväll – denna gång på restaurang Apollo, där det bjuds på underhållande framträdanden och trevligt umgänge från kl. 19 och framåt.

Det parallella programmet fokuserar på barn och unga

Under helgen kommer det också att finnas andra trevliga aktiviteter: Helsingfors församling arrangerar ett program för teckenspråkig familjeklubb på fredagen den 10 maj kl. 9.30-12.00. Familjer med barn är välkomna att mötas och lära känna nya vänner! Platsen är Malmin Varustamo.

Församlingen genomför också en teckenspråkig kvällsandakt på lördag kväll kl. 19.00 vid St. Jacobs kyrkan i Drumsö.

Samtidigt som kulturdagarna pågår arrangerar Finlands Dövas Förbund en Kulttisläger för barn och unga, som samordnas av förbundets ungdomsarbetet. Lägret börjar på fredagen och de har sitt eget program under hela helgen, där de också besöker kulturdagarna. På lördagen den 11 maj arrangeras en Deaf Disco för barn och unga (7-17 år) på Gräsvikens ungdomsgård kl. 18-21. Förutom de som anmält sig till lägret, är även andra barn och unga välkomna till den gratis Deaf Discon!

söndagen den 12 maj är det utflyktsdag i Helsingfors centrum med guidade turer. Mer information om utflyktsdagen kommer senare.