Kesto: 05:28
Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Tilannepäivitys Kuurojen Liiton jäsenyhdistyksille

Tiedote Kuurojen Liiton jäsenyhdistyksille: Suomi on nyt poikkeustilassa koronavirusepidemian hillitsemiseksi.

Yhdistyksiä koskevia toimenpiteitä Suomen hallituksen tekemästä linjauksesta 16.3.2020 koronavirustilanteessa:

• Rajoitetaan julkiset kokoontumiset kymmeneen henkilöön ja suositellaan välttämään tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla.
  • Suljetaan mm. harrastustilat ja –paikat, kerhotilat, järjestöjen kokoontumistilat, vanhusten päivätoiminta. Suositellaan kolmannen sektorin toimijoiden yhteisöjen toimivan samoin.
  • Suositellaan yhdistysiltojen tai kerhotapaamisten peruminen 30.4.2020 asti.

Vuosikokouksen siirtäminen

• Vuosikokouksen siirtäminen on mahdollista, mutta on huomioitava, että yhdistyslaissa ei ole omia säännöksiä koskien kokouksen ajankohdan siirtämistä.
  • Yhdistyslain 20 §:n mukaan yhdistyksen kokous on pidettävä säännöissä määrättynä aikana.
  • Jos hallitus yhdistyslain 20 §:stä huolimatta päättää kokouksen siirtämisestä säännöissä määrättyä aikaa myöhemmäksi, hallitus tulee huomioida erityisesti vahingonkorvausvelvollisuutta koskeva yhdistyslain 39 §. Sen mukaan hallituksen jäsen on velvollinen korvaamaan yhdistyslakia tai yhdistyksen sääntöjä rikkomalla yhdistyksen jäsenelle tai muulle aiheutetun vahingon. Hallituksen jäsen on myös velvollinen korvaamaan toimessaan tahallisesti tai huolimattomuudesta aiheuttamansa vahingon yhdistykselle.

Todennäköisesti useimmissa yhdistyksissä kokouksen lykkääminen ei aiheuta sellaista vahinkoa, josta hallituksen jäsenet voisivat joutua vahingonkorvausvastuuseen.

Tällaisessa poikkeuksellisessa olosuhteessa kuten koronaviruksen muodostamassa tilanteessa yhdistysten jäsenkunnat yleensä ymmärtävät tilanteen ja luultavasti ovat laajasti kokouksen lykkäämispäätöksen takana eivätkä edes lähtisi vaatimaan hallituksen jäseniltä vahingonkorvauksia ihan vähäisestä vahingosta.

Toivotaan yhdistysten jäseniltä ymmärrystä tähän tilanteeseen, jos yhdistyksen hallitus on päättänyt lykätä vuosikokousta myöhemmäksi

Lisätietoja ovat nähtävissä SOSTE: verkkosivuilla: Yhdistysten vuosikokoukset koronaviruspandemian aikana

Tiedotus

• Tiedottakaa peruuntuneista tapahtumista ja kokoontumisista käyttäen kaikkia mahdollisia tiedotuskanavia: Teksti-tv, sähköposti, Facebook, WhatsApp, www-sivut jne.
  • Pohtikaa vaihtoehtoisia mahdollisuuksia olla jäsenten kanssa yhteydessä.
  • Tehkää videotervehdyksiä
  • Lähettäkää viestejä jäsenille, joilla ei ehkä ole paljon muita kontakteja
  • Muista suojella iäkkäitä ja riskiryhmiä, älä vieraile, mutta ole yhteydessä heihin vaikka videopuhelulla

Jos on kysyttävää tai epävarmaa yhdistyksen toimintaohjeisiin liittyen, voitte ottaa yhteyttä Annukkaan (lomalla 6.-21.4.) Astaan ja Iinaan tekstiviestitse, videoviestillä tai videopuhelulla, yhteystiedot ohessa.

Kuurojen Liitto seuraa edelleen yleistä tilannetta ja viranomaisten ohjeita. Kuurojen Liitto tiedottaa muutoksista verkkosivuilla ja myös aluetyöntekijöiden kautta.