Längd: 02:09
Textning: Suomi
Språk: Finskt teckenspråk

Föreningskväll på distans 25.4: Var kan barnen teckna?

Nästa föreningskväll på distans hålls tisdagen den 25 april. kl 18-20 på Zoom. Diskussionsämnet är en kvistig fråga: Var kan barnen teckna?

På dövförbundets föreningsdagar 4.2.2023 fick vi höra senaste nytt om teckenspråkiga barns situation i Finland: det är svårt för dem att växa upp och bli teckenspråkiga. Över 90 procent av barn som är döva eller har nedsatt hörsel föds till hörande familjer, men det har varit svårt att få hemundervisning i teckenspråk. Hörande föräldrar törs inte är alltid delta i dövas evenemang, eftersom teckenspråket är något nytt för dem.

I slutet av februari fick vi veta att riksdagen godkänt den nya lagen om funktionshinderservice. När den träder i kraft i oktober i höst ska det bli lättare för familjerna att få hemundervisning i teckenspråk. Det är dock bara en del av barnets liv och teckenspråkiga uppväxt. Var bekantar sig barnet med dövkulturen? Hur bygger barnet upp sin identitet? Kommer det finska och det finlandssvenska teckenspråket att överleva?

Värdar för tillställningen är som vanligt Iina Uhlenius och Asta Tikkanen. I diskussionen deltar bland andra Kaisa Alanne, Mari Virtanen och Milla Pitkänen, som är medlemmar i dövförbundets arbetsgrupp för revitalisering av teckenspråken. Av förbundets anställda medverkar åtminstone Annika Aalto, Pirkko Selin-Grönlund och Leena Savolainen.

Zoom-länken: https://us02web.zoom.us/j/81051601764

Välkommen att diskutera barn och hur vi kan stödja dem!