Anmäl din förenings representant till ungdomsmötet!

Vi kallar Finlands Dövas Förbunds medlemsföreningars ungdomsklubbar, ungdomsföreningar, unga föreningsmedlemmar (om föreningen inte har en ungdomsklubb), medlemsorganisationer och skolornas studentkårer att delta i Finlands Dövas Förbunds ungdomsarbetes ungdomsmöte.

Ungdomsmötet arrangeras den 26.11.2022 kl. 10.00 i Ljusa huset, Helsingfors.

Om representanten för en ungdomsklubb, dövförening, medlemsorganisation eller elevkår är 16–30 år har han eller hon tillstånd att delta.

Reseersättning

Finlands Dövas Förbund ersätter resekostnaderna för två (2) representanter enligt taxan för det billigaste transportmedlet (tåg, buss). Ifall representanten inte visar upp fullmakten före ungdomsmötet betalas ingen reseersättning.

Lunch och boende

Efter ungdomsmötet bekostar ungdomsarbetet lunchen endast för mötesrepresentanterna. De deltagare som övernattar ordnar själva med sin inkvartering. Föreningarna får gärna bekosta hotell för sina egna representanter på samma sätt som de tidigare bekostat deltagaravgifter för ungdomsdagarna.

OBS! Undantagsvis ordnas ungdomsmötet i år inte i samband med ungdomsdagarna. I stället ordnas ett evenemang i stil med de traditionella ungdomsdagarna i Virrat 28–30.10.2022.

Trakasseriombudskurs

Efter ungdomsmötet ordnar ungdomsarbetet en trakasseriombudskurs för alla. Att förebygga trakasserier är ett led i att skapa trygga gemenskaper och en bra atmosfär. I dag talar man ofta om principerna för ett tryggare rum. Det är bra att beakta olika aspekter på det här området vid alla tillställningar. I kursen, som är gratis för alla, ingår case-övningar och diskussion.

De snabbaste 30 anmälda får delta. Kursen ordnas på samma plats som ungdomsmötet, Ljusa huset, klockan 14.30–17.30.

Efter kursen är det ett kvällsprogram i samarbete med Helsingfors Dövas Förbunds ungdomsklubb NK. Mer information om detta kommer separat senare.