Kesto: 05:32
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Järjestöohjauksen kesäterveiset

Kesä on tullut ja järjestöohjauksen työntekijät lähtevät pikkuhiljaa kesälomalle. Sitä ennen kuitenkin pieni katsaus kuluneen kevään tapahtumiin teidän yhdistysten kanssa!

Järjestöpäivät

Vuoden alussa oli järjestöpäivät. Järjestöpäivien aiheina oli totuus- ja sovintoprosessi sekä siihen liittyvä Viitotut muistot –tutkimusraportti, vaikuttamistyö aluevaalien jälkeen ja Kuurojen Liiton strategiset tavoitteet 2021-2025. Järjestöpäivien edustajat osallistuivat aktiivisesti keskusteluihin, kiitos siitä!

Etäyhdistysillat

Etäyhdistysiltoja järjestettiin kuukausittain koko kevään ajan ja teemoja olivat: ideoita yhdistystoimintaan koronatilanteen jatkuessa, yhdistyksen vaikuttamismahdollisuudet, digiä yhdistystoimintaan, hallituksen uusi toimikausi ja boostia yhteistyöhön ja viimeisenä yhdistyksen varainhankinta. Joka kerta oli mukavasti osallistujia ja vilkasta keskustelua. Olemme tosi tyytyväisiä etäyhdistysiltoihin ja palautteen mukaan te myös, joten syksyllä jatketaan taas!

Kuurojen Liiton totuus- ja sovintoprosessin yhdistyskiertue

Kuurojen Liiton johtoryhmä ja hallituksen jäsenet toteuttivat yhdistyskiertueen maalikuusta toukokuuhun eri kaupungeissa. Yhdistyskiertueella keskusteltiin totuus- ja sovintoprosessin ideasta, sen vaiheista ja historian vääryyksistä. Tavoitteena oli kerätä yhteisön toiveita ja odotuksia evääksi jatkotoimenpiteitä varten. Saatua aineistoa hyödynnetään keskusteluissa valtion edustajien kanssa.

Yhdistysohjelma

Yhdistystoiminnan kehittämistä varten suunniteltua Yhdistysohjelmaa jatkettiin parin yhdistyksen kanssa sekä sitä esiteltiin myös muutamalle “uudelle“ yhdistykselle. Kevään aikana järjestettiin yhdistysohjelmaan liittyviä keskustelu-tilaisuuksia ja työpajoja. Tästä on hyvä jatkaa syksyllä! Jos ette ole tutustuneet yhdistysohjelmaan, ottakaa yhteyttä ja sovitaan siitä.

Nuorten alueellinen yhteistyö

Kuurojen Liiton ja Kuuloliiton nuorisotoimikuntien aloitteesta kokeillaan jotain uutta: Kuurojen Liiton, Kuuloliiton ja SKUL:n jäsenyhdistykset sekä Kuurojen Liiton ja Kuuloliiton nuorisotoimikunnat tekisivät yhdessä yhteistyötä. Tavoitteena on nuorten alueellinen yhteistyö! Ideana on siis se, että eri järjestöt tekisivät enemmän yhteistyötä esim. vapaa-ajanvieton ja liikunnan parissa. Järjestöjen paikalliset nuoret pääsisivät tekemään yhteistyötä ja tapaamaan toisiaan eri tapahtumien parissa. Aluksi tässä kokeilussa ovat mukana Helsinki ja Tampere.

Liittokokous

Kevään vaihtuessa kesään oli liittokokous Valkeassa Talossa. Oli mukavaa, että monta edustajaa tuli koolle ja tavattiin fyysisesti pitkästä aikaa. Liittokokousasioita käsiteltiin esityslistan mukaisesti, yhdistysten edustajat osallistuivat aktiivisesti keskusteluun. Varsinkin toimintasuunnitelmasta syntyi vilkas keskustelu, jossa esille tuli mm. vaikuttamistyö varhaiskasvatuslain osalta, totuus- ja sovintoprosessi ja kielipesätoiminta. Oli oikein hyvä kokouspäivä!

Näiden edellä mainittujen lisäksi oli paljon yhdistysasioita: yhteydenpitoa, viestittelyjä, videopuheluja, etätapaamisia Zoomissa ja yhdistyskäyntejä. Oli aktiivinen kevät!

Minä ja Asta lähdemme kesälomalle, joten haluamme kiittää teille koko keväästä ja toivottaa ihanaa kesää kaikille! Elokuussa tavataan taas!