{"id":46561,"date":"2024-03-15T14:03:56","date_gmt":"2024-03-15T12:03:56","guid":{"rendered":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/?p=46561"},"modified":"2024-03-15T14:03:56","modified_gmt":"2024-03-15T12:03:56","slug":"vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/","title":{"rendered":"En bed\u00f6mning av det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning b\u00f6r inledas s\u00e5 fort m\u00f6jligt"},"content":{"rendered":"

\u00c4rade social- och h\u00e4lsov\u00e5rdsministeriet,<\/p>\n

M\u00e5nga personer med funktionsneds\u00e4ttning beh\u00f6ver tolkning i n\u00e4stan alla livssituationer, men tillgodoseendet av det behovet haltar, eftersom best\u00e4mmelserna som g\u00e4ller olika f\u00f6rvaltningsomr\u00e5den \u00e4r mycket olika varandra och delvis bristf\u00e4lliga eller motstridiga. L\u00e4get \u00e4r oklart, och inte ens tolkningstj\u00e4nster vid l\u00e4karbes\u00f6k \u00e4r tryggade. D\u00e4rf\u00f6r f\u00f6rnyar vi undertecknande parter v\u00e5r m\u00f6tesbeg\u00e4ran fr\u00e5n v\u00e5ren 2022, s\u00e5 att vi prelimin\u00e4rt tillsammans kunde bed\u00f6ma hur det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster kan utvecklas i Finland. Om samma \u00e4rende har redan fyra (4) skriftliga sp\u00f6rsm\u00e5l framst\u00e4llts under de senaste \u00e5ren (SS 657\/2021 rd, SS 57\/2022 rd, SS 634\/2022 rd och SS 664\/2022 rd). M\u00f6tesbeg\u00e4ran adresseras till social- och h\u00e4lsov\u00e5rdsministeriet, till vars f\u00f6rvaltningsomr\u00e5de de centrala tolkningstj\u00e4nsterna h\u00f6r (Fpa, v\u00e4lf\u00e4rdsomr\u00e5dena), trots att tolkningstj\u00e4nsten omfattar flera f\u00f6rvaltningsomr\u00e5den enligt lagstiftningen.<\/p>\n

Petteri Orpos regeringsprogram utg\u00e5r fr\u00e5n tanken om ett starkt och engagerat Finland, d\u00e4r var och en har m\u00f6jligheter att utveckla sin kompetens, syssels\u00e4tta sig, klara sig p\u00e5 sin l\u00f6n eller pension och leva i s\u00e4kerhet och d\u00e4r man tar hand om de svagaste. Enligt regeringsprogrammet kan ett starkt och engagerat Finland trygga tj\u00e4nsterna f\u00f6r personer i alla \u00e5ldrar.<\/p>\n

D\u00f6vas, h\u00f6rselskadades, h\u00f6rselsynskadades och talskadades j\u00e4mlika delaktighet i samh\u00e4llet beror l\u00e5ngt p\u00e5 att tolkningstj\u00e4nsterna tillhandah\u00e5lls enligt kundernas individuella behov. Bland de tj\u00e4nster som samh\u00e4llet tillhandah\u00e5ller \u00e4r tolkningstj\u00e4nsten, som \u00e4r underst\u00e4lld Fpa, sekund\u00e4r till sin karakt\u00e4r. I praktiken \u00e4r dess volym dock s\u00e5 stor att den f\u00f6refaller prim\u00e4r f\u00f6r kunderna. N\u00e4r tolkningsbehovet uppst\u00e5r pl\u00f6tsligt och \u00e4r akut har kunden inte tid att v\u00e4nta p\u00e5 att myndigheterna ska avg\u00f6ra vem som b\u00e4r det prim\u00e4ra och sekund\u00e4ra ansvaret f\u00f6r tolkningstj\u00e4nsten. Tolkning som myndigheterna ansvarar f\u00f6r tillhandah\u00e5lls bland annat med st\u00f6d av klient- och patientlagarna samt f\u00f6rvaltningslagen, men enligt justitieministeriets teckenspr\u00e5ksbarometer (OMSO 2021:4) \u00e4r denna skyldighet att ordna tolkning relativt ok\u00e4nd. Bland d\u00f6va som svarade fick endast 13 procent tolkning ordnad av en myndighet f\u00f6r sk\u00f6tande av myndighets\u00e4renden. Under coronapandemin upplevde 68 procent av talskadade personer v\u00e4ldigt starkt att m\u00f6jligheterna till kommunikation och v\u00e4xelverkan minskade p\u00e5 grund av restriktionerna och \u00e5tg\u00e4rderna. (https:\/\/www.kehitysvammaliitto.fi\/korona-vei-mahdollisuudet-kommunikointiin\/<\/a>)<\/p>\n

Enligt 5 \u00a7 3 mom. i lagen om ordnande av social- och h\u00e4lsov\u00e5rd (612\/2021), som ing\u00e5r i totalreformen av social- och h\u00e4lsov\u00e5rden, ska v\u00e4lf\u00e4rdsomr\u00e5dena ordna tolkning, vilket f\u00f6ruts\u00e4tter en \u00f6kad kompetens. Redan d\u00e4rf\u00f6r beh\u00f6vs ny kompetens och djup f\u00f6rst\u00e5else av olika tolkningsformer f\u00f6r att man vid upphandling av tolkningstj\u00e4nster ska kunna anskaffa tolkning av talade spr\u00e5k som invandrare beh\u00f6ver separat fr\u00e5n upphandling av tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r h\u00f6rselskadade, h\u00f6rselsynskadade och talskadade.<\/p>\n

Vi anser att skrivningen i lagen om ordnande av social- och h\u00e4lsov\u00e5rd inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6rpliktande, och vi oroar oss f\u00f6r att ordalydelsen att tolkning ska \u201dordnas och en tolk anskaffas i den m\u00e5n det \u00e4r m\u00f6jligt\u201d fortfarande inte kommer att sk\u00e4rpas genom en \u00e4ndring av klient- och patientlagarna.<\/p>\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande har anskaffningen av tolkningstj\u00e4nster genomf\u00f6rts eller h\u00e5ller p\u00e5 att beredas i m\u00e5nga v\u00e4lf\u00e4rdsomr\u00e5den, och vid sidan av tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r (talade) spr\u00e5k anskaffas tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning som \u201dtj\u00e4nster f\u00f6r specialgrupper\u201d. Ofta leder upphandlingar till att alla tolkningstj\u00e4nster k\u00f6ps av en leverant\u00f6r, trots att leverant\u00f6ren inte har n\u00e5gon kompetens i fr\u00e5ga om tolkningsbehoven hos personer med funktionsneds\u00e4ttning eller resurser att ordna tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r dem. Formuleringen \u201dtj\u00e4nster f\u00f6r specialgrupper\u201d \u00e4r bristf\u00e4llig, eftersom den inte beaktar den i FN:s konvention om r\u00e4ttigheter f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning definierade indelningen i spr\u00e5k och kommunikationsmedel \u2013 med andra ord att det ocks\u00e5 \u00e4r fr\u00e5ga om spr\u00e5kliga r\u00e4ttigheter och r\u00e4tt till yttrandefrihet. Om tolkningstj\u00e4nsterna upphandlas och ordnas omsorgsfullt kan kostnaderna f\u00f6r dem rentav resultera i besparingar d\u00e5 s\u00e5 kallad st\u00f6rningsefterfr\u00e5gan minskar och kundens \u00e4rende sk\u00f6ts p\u00e5 en g\u00e5ng.<\/p>\n

Behovet av tolknings- och bitr\u00e4destj\u00e4nster enligt 31 \u00a7 i lagen om grundl\u00e4ggande utbildning (628\/1998) bed\u00f6ms separat fr\u00e5n st\u00f6dundervisning (16\u201318 \u00a7), trots att de antecknas i f\u00f6rvaltningsbeslut om s\u00e4rskilt st\u00f6d. Eftersom tolkningsbehovet inte alltid kan bed\u00f6mas i kommunerna, f\u00e5r en del barn bitr\u00e4destj\u00e4nster som \u00e4r helt otillr\u00e4ckliga med tanke p\u00e5 barnets behov. D\u00e4rf\u00f6r kan eleven inte till fullo delta i undervisningen. I lagen om tolkningstj\u00e4nst f\u00f6r handikappade personer (133\/2010) definieras Fpa som en sekund\u00e4rt ansvarig part i ordnandet av tolkningstj\u00e4nster. Ut\u00f6ver utvidgningen av l\u00e4roplikten h\u00f6sten 2021 \u00f6kade behovet av Fpa-ordnad studietolkning efter den grundl\u00e4ggande utbildningen d\u00e5 l\u00e4roplikts\u00e5ldern h\u00f6jdes. Studerande f\u00e5r st\u00f6rsta delen av det \u00f6vriga st\u00f6det f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning fr\u00e5n l\u00e4roanstalten, men de som beh\u00f6ver tolkning h\u00e4nvisas till Fpa. Med andra ord har utvidgningen av l\u00e4roplikten och den relaterade TUVA-utbildningen, som startade h\u00f6sten 2022, medf\u00f6rt tryck p\u00e5 den tidigare arbetsf\u00f6rdelningen, oklarhet och extra kostnader. Ansvarsf\u00f6rdelningen b\u00f6r f\u00f6rtydligas s\u00e5 fort som m\u00f6jligt \u00e4ven p\u00e5 l\u00e4ropliktssidan.<\/p>\n

Dessutom ordnas tolkning bland annat i f\u00f6runders\u00f6kning, r\u00e4ttsv\u00e4sendet och f\u00e5ngv\u00e5rden. I praktiken \u00e4r tolkning med andra ord r\u00e4tt komplicerad och en helhet som regleras av flera lagar. D\u00e4rf\u00f6r beh\u00f6ver den klarhet.<\/p>\n

AVSLUTNINGSVIS<\/strong><\/p>\n

Lagen om tolkningstj\u00e4nst f\u00f6r handikappade personer har redan varit i kraft i 14 \u00e5r. S\u00e5som det redan konstaterats i de skriftliga sp\u00f6rsm\u00e5len \u00e4r granskningen av denna helhet br\u00e5dskande. Detta behov lyftes fram redan i justitieministeriets utl\u00e5tande om regeringens ber\u00e4ttelse om till\u00e4mpningen av spr\u00e5klagstiftningen (B 18\/2017 rd) och grundlagsutskottets utl\u00e5tande om regeringens \u00e5rsber\u00e4ttelse (GrUU 31\/2021 rd, punkt 7, och GrUU 3\/2023 rd).<\/p>\n

Handikapporganisationer, leverant\u00f6rer av tolkningstj\u00e4nster, tolkar och tolkutbildare har en klar bild av de problem som kunder r\u00e5kar ut f\u00f6r p\u00e5 grund av den g\u00e4llande lagstiftningen och vad \u00e5tg\u00e4rdandet av dem f\u00f6ruts\u00e4tter. Myndigheterna identifierar s\u00e4llan sitt ansvar, och ofta f\u00f6rses \u00e4ven ny lagstiftning med h\u00e4nvisningar till Fpa:s sekund\u00e4ra ansvar f\u00f6r ordnande av tolkningstj\u00e4nster. D\u00e4rf\u00f6r anser vi att den \u00f6vergripande bilden av tolkningstj\u00e4nster b\u00f6r granskas s\u00e5 att det prim\u00e4ra och sekund\u00e4ra ansvaret f\u00f6r ordnande av tolkningstj\u00e4nster f\u00f6rtydligas och att b\u00e5de myndigheter och anv\u00e4ndare av tolkningstj\u00e4nster d\u00e4rigenom f\u00e5r en tydligare bild av verksamheten. F\u00f6rtydligandet minskar kostnaderna redan av den anledningen att utredningen av tolkningsansvaret slukar osk\u00e4ligt mycket tid och resurser av s\u00e5v\u00e4l myndigheter som anv\u00e4ndare av tolkningstj\u00e4nster och kundorganisationer.<\/p>\n

Det \u00e4r fr\u00e5ga om r\u00e4tten till eget spr\u00e5k och kommunikation. De spr\u00e5kliga grundl\u00e4ggande r\u00e4ttigheterna har skrivits in i 17.3 \u00a7 i grundlagen, och tillgodoseendet av dem \u00e4r ocks\u00e5 en m\u00e4nniskor\u00e4ttsskyldighet f\u00f6r Finland enligt FN:s konvention om r\u00e4ttigheter f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning (F\u00f6rdrS 27\/2016).<\/p>\n

Vi undertecknande parter f\u00f6resl\u00e5r f\u00f6r social- och h\u00e4lsov\u00e5rdsministeriet att ett m\u00f6te ordnas p\u00e5 bred basis f\u00f6r att snabbt komma vidare med \u00e4rendet. Vi erbjuder social- och h\u00e4lsov\u00e5rdsministeriet all v\u00e5r expertis och kompetens f\u00f6r att utv\u00e4rderingen ska kunna p\u00e5b\u00f6rjas s\u00e5 fort som m\u00f6jligt under denna regeringsperiod.<\/p>\n

Helsingfors den 4 mars 2024<\/p>\n

Autism Finland rf
\nDiakoniyrkesh\u00f6gskola
\nFinlandssvenska teckenspr\u00e5kiga rf
\nHumanistinen ammattikorkeakoulu
\nKehitysvammaliitto ry
\nKehitysvammaisten Tukiliitto ry
\nSpr\u00e5kexperter rf
\nFinska H\u00f6rself\u00f6rbundet rf
\nH\u00f6rselskadade Barns F\u00f6r\u00e4ldraf\u00f6rbund rf
\nFinlands D\u00f6vas F\u00f6rbund rf
\nPuhevammaisten Vertaistukiyhdistys ry
\nFinlands CP-f\u00f6rbund rf
\nSuomen kirjoitustulkit ry
\nF\u00f6reningen Finlands D\u00f6vblinda rf
\nSuomen Puhevammaisten Tulkit ry
\nSvenska h\u00f6rself\u00f6rbundet rf
\nViittomakielialan Tulkkauspalvelun Tuottajat Tupa ry<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V\u00c4DJAN TILL SOCIAL- OCH H\u00c4LSOV\u00c5RDSMINISTERIET<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":8067,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[7],"tags":[],"acf":[],"yoast_head":"\nEn bed\u00f6mning av det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning b\u00f6r inledas s\u00e5 fort m\u00f6jligt - Kuurojen Liitto<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"fi_FI\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"En bed\u00f6mning av det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning b\u00f6r inledas s\u00e5 fort m\u00f6jligt - Kuurojen Liitto\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"V\u00c4DJAN TILL SOCIAL- OCH H\u00c4LSOV\u00c5RDSMINISTERIET\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Kuurojen Liitto\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2024-03-15T12:03:56+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/KL-LOGO-SVE-DRUPAL.png\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"786\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"470\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/png\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Tiina Vihra\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Kirjoittanut\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Tiina Vihra\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Arvioitu lukuaika\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"7 minuuttia\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/\",\"url\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/\",\"name\":\"En bed\u00f6mning av det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning b\u00f6r inledas s\u00e5 fort m\u00f6jligt - Kuurojen Liitto\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#website\"},\"datePublished\":\"2024-03-15T12:03:56+00:00\",\"dateModified\":\"2024-03-15T12:03:56+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#\/schema\/person\/fcef5cff2ac78b49f007d5883a8580e3\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"fi\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Etusivu\",\"item\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"En bed\u00f6mning av det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning b\u00f6r inledas s\u00e5 fort m\u00f6jligt\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#website\",\"url\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/\",\"name\":\"Kuurojen Liitto\",\"description\":\"Ihan uusi WordPress-sivusto\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"fi\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#\/schema\/person\/fcef5cff2ac78b49f007d5883a8580e3\",\"name\":\"Tiina Vihra\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"fi\",\"@id\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/f27728af7e2278c9eaf172125f7aea69?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/f27728af7e2278c9eaf172125f7aea69?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Tiina Vihra\"},\"url\":\"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/ajankohtaista\/author\/tiinavihra\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"En bed\u00f6mning av det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning b\u00f6r inledas s\u00e5 fort m\u00f6jligt - Kuurojen Liitto","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/","og_locale":"fi_FI","og_type":"article","og_title":"En bed\u00f6mning av det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning b\u00f6r inledas s\u00e5 fort m\u00f6jligt - Kuurojen Liitto","og_description":"V\u00c4DJAN TILL SOCIAL- OCH H\u00c4LSOV\u00c5RDSMINISTERIET","og_url":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/","og_site_name":"Kuurojen Liitto","article_published_time":"2024-03-15T12:03:56+00:00","og_image":[{"width":786,"height":470,"url":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/KL-LOGO-SVE-DRUPAL.png","type":"image\/png"}],"author":"Tiina Vihra","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Kirjoittanut":"Tiina Vihra","Arvioitu lukuaika":"7 minuuttia"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/","url":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/","name":"En bed\u00f6mning av det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning b\u00f6r inledas s\u00e5 fort m\u00f6jligt - Kuurojen Liitto","isPartOf":{"@id":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#website"},"datePublished":"2024-03-15T12:03:56+00:00","dateModified":"2024-03-15T12:03:56+00:00","author":{"@id":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#\/schema\/person\/fcef5cff2ac78b49f007d5883a8580e3"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/#breadcrumb"},"inLanguage":"fi","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/vetoomus-vammaisten-tulkkauspalveluiden-kokonaistilanteen-arviointi-kaynnistettava-pikaisesti\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Etusivu","item":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"En bed\u00f6mning av det \u00f6vergripande l\u00e4get f\u00f6r tolkningstj\u00e4nster f\u00f6r personer med funktionsneds\u00e4ttning b\u00f6r inledas s\u00e5 fort m\u00f6jligt"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#website","url":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/","name":"Kuurojen Liitto","description":"Ihan uusi WordPress-sivusto","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"fi"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#\/schema\/person\/fcef5cff2ac78b49f007d5883a8580e3","name":"Tiina Vihra","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"fi","@id":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/f27728af7e2278c9eaf172125f7aea69?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/f27728af7e2278c9eaf172125f7aea69?s=96&d=mm&r=g","caption":"Tiina Vihra"},"url":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/ajankohtaista\/author\/tiinavihra\/"}]}},"lang":"sv","translations":{"sv":46561,"fi":46387},"pll_sync_post":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/46561"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=46561"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/46561\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":46564,"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/46561\/revisions\/46564"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8067"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=46561"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=46561"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=46561"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}