{"id":25706,"date":"2021-10-15T12:16:17","date_gmt":"2021-10-15T09:16:17","guid":{"rendered":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/?p=25706"},"modified":"2021-10-18T08:39:18","modified_gmt":"2021-10-18T05:39:18","slug":"barn-med-horselnedsattning-radgivning-och-distansundervisning","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/sv\/aktuellt\/barn-med-horselnedsattning-radgivning-och-distansundervisning\/","title":{"rendered":"Barn med h\u00f6rselneds\u00e4ttning? – r\u00e5dgivning och distansundervisning"},"content":{"rendered":"
Att ha ett barn med h\u00f6rselneds\u00e4ttning \u00e4r oftast n\u00e5got nytt f\u00f6r daghem och skolor. Ett undantag \u00e4r daghem och resursenhet Sn\u00e4ckan och Ytteresse skola i Peders\u00f6re, som har l\u00e5ng erfarenhet av att jobba med barn som har olika grad av h\u00f6rselneds\u00e4ttning, att anv\u00e4nda tecken och teckenspr\u00e5k, och betona visuell kommunikation. Nu kan andra dra nytta av kunskapen som finns under dessa tak genom projekt Spr\u00e5kstyrka. Projektet finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet.<\/p>\n
B\u00e5de Sn\u00e4ckan och Ytteresse skola ger dessutom distansundervisning till barn och elever i andra daghem och skolor. Undervisningen formas enligt barnets behov, och kan vara i form av tecken som st\u00f6d, tecknat tal eller teckenspr\u00e5k. \u00c4ven coda-barn (Child of Deaf adult) kan f\u00e5 modersm\u00e5lsundervisning.<\/p>\n
Det \u00e4r fritt fram att ta kontakt, be om information och st\u00e4lla fr\u00e5gor.<\/p>\n
Se introduktionsvideo intill, och kontaktuppgifter hittas via broschyr intill.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Daghem och skolor runt Svenskfinland kan nu f\u00e5 r\u00e5dgivning d\u00e5 de tar emot ett barn med en h\u00f6rselneds\u00e4ttning.<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":25744,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[7],"tags":[],"acf":[],"yoast_head":"\n