{"id":51694,"date":"2025-01-29T12:52:55","date_gmt":"2025-01-29T10:52:55","guid":{"rendered":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/?page_id=51694"},"modified":"2025-03-11T15:56:31","modified_gmt":"2025-03-11T13:56:31","slug":"tue-viittomakielisten-oikeuksienvalvontaa-2025","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/kuurojenliitto.fi\/lahjoita\/tue-viittomakielisten-oikeuksienvalvontaa-2025\/","title":{"rendered":"Tue viittomakielisten oikeuksienvalvontaa 2025"},"content":{"rendered":"\n
\n \n
\n Puolusta kuuron lapsen oikeutta viittomakieleen<\/h1>

Me kaikki tarvitsemme kielen ollaksemme osa yhteiskuntaa, ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4ksemme maailmaa ja ilmaistaaksemme itse\u00e4mme. Pid\u00e4mme itsest\u00e4\u00e4nselvyyten\u00e4, ett\u00e4 kotona k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yhteist\u00e4 \u00e4idinkielt\u00e4. Kuuron lapsen kohdalla asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen.<\/p>\n

Ilman viittomakielt\u00e4 kuuro lapsi voi j\u00e4\u00e4d\u00e4 ulkopuoliseksi omassa perheess\u00e4\u00e4n.\u00a0<\/strong><\/p>\n<\/div>\n \n LAHJOITA NYT<\/a>\n <\/div>\n

\n
\n\n \n \"\" <\/a>\n <\/figure>\n <\/div>\n <\/section>\n\n\n\n
\n\n
\n
\n\n
\n
\n \n
\n \"\"\n <\/figure>\n <\/div>\n <\/div>\n\n <\/div>\n \n
\n

Lauran tarina<\/h2>\n

Istun Emman s\u00e4ngyn reunalla ja katson h\u00e4nen suuria, kysyvi\u00e4 silmi\u00e4\u00e4n. Puristan h\u00e4nen pient\u00e4 k\u00e4tt\u00e4\u00e4n ja yrit\u00e4n hymyill\u00e4.<\/em><\/p>\n

Emman isosisko on kuuleva. H\u00e4nen kanssaan voimme jutella pitk\u00e4\u00e4nkin. Joskus h\u00e4n selitt\u00e4\u00e4 innostuneena lempiohjelmastaan, joskus pohdimme h\u00e4nen mielt\u00e4\u00e4n painavia kysymyksi\u00e4. Emma joutuu seuraamaan t\u00e4t\u00e4 vain sivusta. Se on ep\u00e4reilua ja tied\u00e4n sen. Syd\u00e4meni murtuu, jos ajattelen sit\u00e4 liikaa.<\/em><\/p>\n

Viittomat, joita osaan, ovat k\u00f6mpel\u00f6it\u00e4 ja vajaita. YouTube-videoiden avulla oppiminen ei riit\u00e4 \u2013 ei perheelle, eik\u00e4 varsinkaan Emmalle. On selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 tarvitsisimme ihan oikeaa viittomakielen opetusta, mutta sit\u00e4 on ollut vaikea saada. Kun hakemuksemme viittomakielen perheopetuksen saamiseksi vihdoin hyv\u00e4ksyttiin viime vuonna, sit\u00e4 my\u00f6nnettiin vain kymmenen tuntia! Seh\u00e4n on mit\u00e4t\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4! Kyseess\u00e4h\u00e4n ei ole vain uusi kieli, vaan uusi kommunikointitapa! Opettajaakaan eiv\u00e4t viel\u00e4 ole l\u00f6yt\u00e4neet meille.<\/em><\/p>\n

Viiton taas varovasti: \u201dHyv\u00e4\u00e4 y\u00f6t\u00e4.\u201d H\u00e4n vastaa hymyillen, mutta minua painaa raskas ajatus: t\u00e4m\u00e4 ei riit\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ei ole tarpeeksi!<\/em><\/p>\n

– Laura 42-v.<\/p>\n <\/div>\n\n