Kaikenikäiset Kulttuuritapahtumat

UUSI AJANKOHTA: Valtakunnallinen kuurojen emäntien tieto- ja taitokilpailu

Koronavirusepidemian takia kisat on siirretty syksyyn.

Kilpailun tarkoituksena on edistää kuurojen naisten kotitalouden hoitoon sekä naisten yhteiskunnalliseen asemaan liittyvää tietoisuutta, tietoutta ja käytännön taitoja.

Kilpailu toteutetaan, mikäli vähintään viisi yhdistystä tai kerhoa on ilmoittautunut kilpailuun mukaan.

Kilpailu on avoin yleisölle. Tervetuloa!

Kilpailusäännöt

1. Kilpailun järjestäjänä voi olla rekisteröity kuurojenyhdistys tai muu kuurojen rekisteröity järjestö, jonka Kuurojen Liitto ry:n hallitus on liiton jäseneksi hyväksynyt. Mikäli yhdistyksessä toimii naistenkerho, se tekee yhdistyksen puolesta päätökset kaikissa kilpailuun liittyvissä asioissa.
  2. Kilpailu järjestetään kahden (2) vuoden välein lokakuun aikana. Kilpailu toteutuu, jos vähintään viisi (5) kilpailijaa osallistuu kilpailuun. Maininta kilpailijoiden osallistumismaksusta.
  3. Seuraavan kilpailun järjestäjästä sovitaan kilpailutapahtuman jälkeen pidettävässä yhteisessä kokouksessa, jonka säännöt ja asialista ovat näiden sääntöjen jatkeena.
  4. Kilpailun järjestämisestä vastaava jäsenyhdistys asettaa järjestelytoimikunnan. Toimikunnan jäsen ei voi osallistua kilpailuun.
  5. Järjestelytoimikunta päättää kilpailupaikasta sekä hoitaa kilpailun käytännön järjestelyt, tiedottaa kilpailusta muille jäsenyhdistyksille ja suunnittelee kilpailukysymykset ja -tehtävät.
  6. Kilpailukutsu julkaistaan Kuurojen Lehdessä vähintään kaksi (2) kuukautta ja lähetetään yhdistyksille/naistenkerhoille vähintään yksi (1) kuukausi ennen kilpailua. Kilpailukutsuun liitetään kutsu kilpailun jälkeiseen yhteiseen kokoukseen.
  7. Kilpailuun saa osallistua yksi (1) kuuro naisjäsen kustakin jäsenyhdistyksestä. Sama henkilö voi osallistua useamman kerran.
  8. Kilpailuun sisältyy viisi (5) tietokysymystä ja kolme (3) varakysymystä sekä viisi (5) käytännön taitoja mittaavaa tehtävää. Kysymykset ja käytännön tehtävien ohjeet laaditaan kirjallisesti suomen ja ruotsin kielellä. Kilpailutilanteessa ne esitetään sekä kirjallisesti, että viittomakielelle käännettynä tai tulkattuna. Kilpailutilanteessa kysymykset ja taitotehtävät voivat vuorotella. Jos pisteet viiden kysymyksen ja viiden taitotehtävän jälkeen ovat tasan, otetaan käyttöön varakysymykset.
  9. Kilpailussa on kaksi (2) arvostelutuomaria sekä kilpailusihteeri, joka ei osallistu arvosteluun. Tarvittaessa toinen tai molemmat tuomarit voivat olla järjestelytoimikunnan ulkopuolisia asiantuntijoita. Tuomarien suositellaan puolueettomuuden takaamiseksi olla ulkopuolisia asiantuntijoita; nythän meillä on tulkkipalvelu, joten viittomakieli ei ole ongelma. Jos tuomarina toimii viittomakielentaidoton henkilö, käytetään viittomakielentulkkia. Tulkin hankkii järjestelytoimikunta.
  10. Kilpailuun liittyvistä kustannuksista vastaa järjestäjänä oleva yhdistys
  11. Kilpailutuloksen julkistaminen.
  12. Kilpailu on avoin yleisölle.

Kiertopalkinnon säännöt

13. Kiertopalkinto on Kuurojen Liitto ry:n asettama.
  14. Kohdissa 1-12 määritellyn kilpailun voittajayhdistys saa palkintoon kiinnityksen ja saa sen kahdeksi vuodeksi haltuunsa.
  15. Voittanut yhdistys huolehtii palkintoon tulevasta kaiverruksesta ja palkinnon toimittamisesta seuraavaan kilpailuun.
  16. Voittajista pidetään Kuurojen Liitto ry:n palveluosastolla luetteloa, jossa mainitaan kilpailuvuosi, kilpailupaikkakunta sekä voittanut yhdistys ja sen kilpailuedustajan nimi.
  17. Yhdistys, jolla on palkintoon kolme kiinnitystä, saa sen omakseen.
  18. Nämä säännöt sekä voittajaluettelo seuraavat palkinnon mukana.

Lisätietoja tapahtumasta

Annukka Hiekkanen

Aluetyöntekijä
Henkilö ei ota vastaan puheluja Henkilö ottaa vastaan tekstiviestejä Henkilö ottaa vastaan WhatsApp-viestejä, videoviestejä ja videopuheluja