Kesto: 01:13
Kieli: Suomalainen viittomakieli
Aikuiset Tuetut lomat

Kuurojen viittomakielisten aikuisten loma HAKUAIKAA JATKETTU 15.6. ASTI

Lomalla virkistäydytään lomakeskuksen tarjoamilla ohjelmilla, ulkoillaan, saunotaan ja saadaan vertaistukea.

Kohderyhmä: Kuurot viittomakieliset aikuiset.

Solaris-Lomat ry

Solaris-Lomat ry järjestää Veikkauksen tuotoilla tuettuja lomia viittomakielisille kuuroille ja vaikeasti kuulovammaisille, jotka eivät omin varoin pysty järjestämään lomaa.

Viiden vuorokauden lomaan sisältyy majoitus kahden hengen huoneessa, täysihoito (aamiainen, lounas ja päivällinen) sekä monipuolista ohjattua ohjelmaa. Kuurojen Liiton vertaisohjaajat ja viittomakielen tulkit ovat lomaohjelmissa paikalla.

Aikuisten loma on tarkoitettu kaikille aikuisille esimerkiksi: työikäiset, työttömät, työttömyyseläkeläiset, varhaiseläkeläiset, vanhuuseläkeläiset, omaishoitajat, seniorit yms.

Lomailija maksaa omavastuuosuuden ja matkat. Mikäli hakija tarvitsee avustajan, hän hankkii sen itse (hakemukseen merkitään avustajan nimi ja henkilötunnus), omavastuu on sama kuin lomalaisella.

Lomahakemus

Mainitse kuulovammastasi ja että olet viittomakielinen.

Valinnassa otetaan huomioon myös liikuntarajoitteet ja sairaudet sekä taloudelliset ja sosiaaliset perustelut. Ilman perusteluja lomaa ei voida myöntää. Tuettu loma voidaan myöntää korkeintaan joka toinen vuosi.

Täytä lomahakemus huolellisesti!

Koska hakijoita on paljon, loma voidaan myöntää vain pienelle osalle. Lomapäätökset tehdään hakemusten perusteella, joten kiinnitä erityistä huomiota perusteluosan kaikkien kohtien täyttämiseen, ilman perusteluja lomaa ei voida myöntää.

Solaris-Lomat päättää lomalaisten valinnasta ja lähettää kutsukirjeen sekä laskun kotiin noin kuukausi ennen loman alkua vain niille, jotka on valittu lomalle.

Lomalle haetaan täyttämällä paperinen lomahakemus tai sähköisesti internetsivujen www.solaris-lomat.fi kautta. Paperinen hakemus palautetaan osoitteella:

Solaris-lomat
Kauppakaarre 1
00700 Helsinki

Lomailija voi anoa avustajan kulukorvauksia oman kotikunnan sosiaalitoimesta. Jos on kysyttävää lomalaisten valintaan liittyen tai haluaa peruuttaa loman, niin ota yhteyttä tekstiviestillä numeroon +358 43 824 3095 / Solaris-lomat. Matkaavustusta voi hakea joko oman kotikunnan sosiaalitoimistolta, kuurojenyhdistykseltä, seurakunnalta tai yhdistyksiltä, joissa on jäsenenä. Jos kuuluu esimerkiksi ammattiliittoon, voi hakea heiltä avustusta (laita perusteluksi sosiaalisen vertaistuen tarve).

Lomahakemuksen täyttämisessä sinua auttavat Kuurojen Liiton aluetyöntekijät.

Kuinka pääsee Lehmirannan lomakeskukseen:

Katuosoite: Lehmirannantie 12, 25170 Salo

Saapuminen julkisilla
Lehmirannasta käsin lähin asemakaupunki on Salo. Junalla ja linja-autolla matkustavat jäävät pois Salossa.

Juna-aikataulut VR:n sivuilta
Linja-autoaikataulut Matkahuollon sivuilta
Lehmirantaan voi asemilta jatkaa esim. taksilla.
Rautatieaseman taksitolppa: Asemakatu 1
Linja-autoaseman taksitolppa: Vilhonkatu 14

Täyspitkille (6 tai 5 vrk) lomaviikoille tai kursseille osallistuvilla on etukäteistilauksesta mahdollisuus ilmaiseen kuljetukseen Salon keskustan rautatie- tai linja-autoasemilta / -asemille tulo- ja lähtöpäivinä.

Ajo-ohjeet
Turun suunnasta:

Moottoritietä Helsingin suuntaan. Moottoritieltä poistutaan Isokylän tunnelin jälkeen liittymästä 15, jonka jälkeen tietä 52 kohti Saloa. 110 tien risteyksestä käännytään vasemmalle kohti Tammisaarta n. 14 km. Tieltä 52 on viitoitus Lehmirannan lomakeskukseen.

Pääkaupunkiseudun suunnasta:

Moottoritietä Turun suuntaan. Moottoritieltä poistutaan liittymästä 16 Muurlan lasin kohdalta, tielle 110. Tultaessa tien 52 T-risteykseen Salossa, jatketaan vasemmalle Tammisaaren suuntaan tietä 52 n. 13 kilometriä. Tieltä 52 on viitoitus Lehmirannan lomakeskukseen.

Tampereen suunnasta:

Tampereelta ajetaan valtatielle 9 Turun suuntaan. Humppilan kohdalta käännytään valtatielle nro 2 Forssan ja Helsingin suuntaan. Ennen Forssaa käännytään hetkeksi aikaa valtatielle nro 10 Turun suuntaan, josta viitoitus Somerolle (kantatielle 52). Somerolta jatketaan Salon suuntaan tietä 52 ja Salosta Tammisaaren suuntaan n. 14 kilometriä edelleen tietä 52. Tieltä 52 on viitoitus Lehmirannan lomakeskukseen.

Kemiönsaarelta ja Tammisaaren suunnasta:

Kemiönsaarelta ajetaan tietä 183 ja Tammisaaresta tietä 52 Perniöön, josta jatketaan tietä 52 kohti Saloa. Lehmirannan viitoitukset löytyvät tieltä 52 n. 12 kilometriä ennen Saloa.

Parkkeeraus
Matkatavarat voi purkaa autosta yläpihalla pääoven läheisyydessä, mutta majoittumisen jälkeen autot tulee siirtää alapihan P-alueelle.

Pysäköinti Lehmirannan P-alueella on ilmaista.

Pysäköintialueella on myös sähköautojen latausasema. Latausasemalla on tilaa kahdelle autolle, ja se soveltuu useimmille ladattaville sähkö- ja hybridiautoille (type 2 pistoke).

Yläpihalla pääoven vieressä on kaksi invapaikkaa invamerkein varustetuille autoille.

Kuurojen viittomakielisten aikuisten loma HAKUAIKAA JATKETTU 15.6. ASTI

Lehmirannan Lomakeskus, Lehmirannantie, Salo, Suomi

Lisätietoja tapahtumasta

Maija Pulkkinen