Kesto: 01:08
Kieli: Suomalainen viittomakieli
Aikuiset Tuetut lomat

Joululoma kuuroille viittomakielisille aikuisille

Joululomalla rentoudutaan vertaisryhmässä, virkistäydytään hotellin tarjoamissa ohjelmissa, ulkoillaan, saunotaan ja ehkä tavataan joulupukki.

Kohderyhmä: Kuurot viittomakieliset aikuiset.

Solaris-Lomat ry

Solaris-Lomat ry järjestää Veikkauksen tuotoilla tuettuja lomia viittomakielisille kuuroille ja vaikeasti kuulovammaisille, jotka eivät omin varoin pysty järjestämään lomaa.

Viiden vuorokauden lomaan sisältyy majoitus kahden hengen huoneessa, täysihoito (aamiainen, lounas ja päivällinen) sekä monipuolista ohjattua ohjelmaa. Kuurojen Liiton vertaisohjaajat ja viittomakielen tulkit ovat lomaohjelmissa paikalla.

Aikuisten loma on tarkoitettu kaikille aikuisille esimerkiksi: työikäiset, työttömät, omaishoitajat, eläkeellä olevat, seniorit yms.

Lomailija maksaa omavastuuosuuden ja matkat. Mikäli hakija tarvitsee avustajan, hän hankkii sen itse (hakemukseen merkitään avustajan nimi ja henkilötunnus), omavastuu on sama kuin lomalaisella.

Lomahakemus

Mainitse kuulovammastasi ja että olet viittomakielinen.

Valinnassa otetaan huomioon myös liikuntarajoitteet ja sairaudet sekä taloudelliset ja sosiaaliset perustelut. Ilman perusteluja lomaa ei voida myöntää. Tuettu loma voidaan myöntää korkeintaan joka toinen vuosi.

Täytä lomahakemus huolellisesti!

Koska hakijoita on paljon, loma voidaan myöntää vain pienelle osalle. Lomapäätökset tehdään hakemusten perusteella, joten kiinnitä erityistä huomiota perusteluosan kaikkien kohtien täyttämiseen, ilman perusteluja lomaa ei voida myöntää.

Solaris-Lomat päättää lomalaisten valinnasta ja lähettää kutsukirjeen sekä laskun kotiin noin kuukausi ennen loman alkua vain niille, jotka on valittu lomalle.

Lomalle haetaan täyttämällä paperinen lomahakemus tai sähköisesti internetsivujen www.solaris-lomat.fi kautta. Paperinen hakemus palautetaan osoitteella:

Solaris-lomat
Kauppakaarre 1
00700 Helsinki

Lomailija voi anoa avustajan kulukorvauksia oman kotikunnan sosiaalitoimesta. Jos on kysyttävää lomalaisten valintaan liittyen tai haluaa peruuttaa loman, niin ota yhteyttä tekstiviestillä numeroon +358 43 824 3095 / Solaris-lomat. Matkaavustusta voi hakea joko oman kotikunnan sosiaalitoimistolta, kuurojenyhdistykseltä, seurakunnalta tai yhdistyksiltä, joissa on jäsenenä. Jos kuuluu esimerkiksi ammattiliittoon, voi hakea heiltä avustusta (laita perusteluksi sosiaalisen vertaistuen tarve).

Lomahakemuksen täyttämisessä sinua auttavat Kuurojen Liiton aluetyöntekijät.

Joululoma kuuroille viittomakielisille aikuisille

Kylpylä-Hotelli Vesileppis, Vokkolantie, Leppävirta, Suomi

Lisätietoja tapahtumasta

Maija Pulkkinen