Webinaarit

Exploring Deaf Histories through the Lens of Rights, Medicine, and Welfare in Central and Northern Europe

Tampereen yliopiston järjestämässä verkkoseminaarissa käsitellään lääketieteen, hyvinvointivaltion kehityksen ja oikeusliikkeiden vaikutuksia kuurojen elämään ja kuurojenyhteisöjen muodostumiseen 1800- ja 1900-luvuilla. Seminaarikielinä ovat englanti, kansainvälinen viittominen ja itävaltalainen viittomakieli.

Presenters

PhD candidate Clara-Maria Kutsch: Exploring the Medical Perspective: Otological Research and Practices in Vienna in the 19th Century

PhD candidate Maija Koivisto: Eugenics, Marriage Act, Sterilization and Abortions of Deaf Women in Finland 1929–1970

Dr. Hanna Lindberg: Living as a Minority within a Minority: Community, Language and Nation in the Lives of Finland-Swedish Deaf People in the 20th Century

Dr. Sonja Matter & PhD candidate Vera Blaser: We have rights too! The Emancipation Movement of the Deaf in Switzerland at the End of the 20th Century

Discussants

Associate professor Claire L. Shaw & Dr. Anja Werner

Description

The online seminar brings together ongoing research in the field of Deaf History, focusing on the effects of medicine, welfare state development and rights movements, in the lives of d/Deaf people and the formation of d/Deaf communities in the 19th and 20th centuries. With examples from Central and Northern Europe, the participants will discuss local and national histories of d/Deaf people, and how major developments in policy, ideology, and medicine shaped minority identities and collective experiences. Seminar languages: English, International Sign, Austrian Sign Language.

Kuurojen Liitto ei vastaa muutoksista. Seuraathan järjestäjän omaa tiedotusta.