Längd: 02:57
Textning: Ingen textning
Språk: Finskt teckenspråk

Dövförbundets nyhetsöversikt

Sköna maj är här och det börjar bli varmare. Vi tar en titt på vad som är aktuellt just nu.

Staten har efter långa förhandlingar beslutat att en del begränsningar som har införts på grund av coronaviruset småningom ska avvecklas, men inte alla. Fortsättningsvis ska vi också komma ihåg en god hygien och att hålla ett säkerhetsavstånd på två meter!

• Man kan nu börja hämta låneböcker från biblioteken
    • 14.5 öppnas daghem och grundskolor
    • 1.6 börjar restauranger och museer m.m. öppna upp stegvis
    • 1.6 höjs antalet för hur många som får samlas i grupp från 10 personer till 50
    • Distansarbete rekommenderas fortsättningsvis om det är möjligt, likaså önskar man att personer över 70 år undviker fysiska kontakter

Att coronarestriktionerna nu börjar avvecklas innebär att de av Finlands Dövas Förbunds kurser och läger som ordnas efter 1.6 eventuellt kan genomföras. Förbundet utreder ännu situationen på kurs- och lägerplatserna och hur säkerheten kan skötas på dem.

Har du redan sett dövförbundets #superkämpapå-kampanj? Här har du chansen att vinna en superfin dryckesflaska! Du kan delta på finskt eller finlandssvenskt teckenspråk. Välj ett av de tre färdiga kämparmeddelandena eller hitta på ett helt eget. Kom ihåg att tagga din video med  #teckenspråketärminsuperkraft och #superkämpapå så deltar du i utlottningen!

En ny sida om historiska oförrätter och försoningsprocessen kring dem har öppnats på Finlands Dövas Förbunds webbplats. Här har vi samlat länkar, nyheter och annan information kring temat. Sidan är väl värd att besöka.