Längd: 06:17
Textning: Ingen textning
Språk: Finskt teckenspråk

Dövförbundets lägesöversikt

Det är ett tag sedan vår senaste lägesöversikt. Vi har hunnit fira påsk och coronasituationen har jämnat ut sig något. Här kommer lite samlad information.

Finlands Dövas Förbunds  verksamhet fortsätter mestadels på distans, åtminstone fram till 13.5. Vi följer med situationen och regeringens instruktioner.

Om ungdomsarbetets läger: Det nordiska juniorlägret för åldersgruppen 13-17 år har ställts in på grund av coronaviruset.

Onsdag 29.4 klockan 18 ordnar ungdomsarbetet en direktsänd frågesport på Facebook. Jonas Kemppi och Monika Hämälä håller i trådarna och som kvällens gäst träffar vi ungdomsutskottets ordförande Milla Pitkänen. Direktsändningen kommer på dövförbundets ungdomsarbetes Facebooksida och är för alla åldrar!

Finlands Dövas Förbunds styrelse hade möte 18.4 och har också efter det fortsatt med e-postmöten. Vi informerar separat om styrelsens beslut.

På nätet finns allehanda teckenspråkiga videor om coronaviruset, både i Finland och utomlands. Vi ber er ha en kritisk inställning till videorna. Myndigheternas och organisationernas videor är för det mesta tillförlitliga men man kan inte vara så säker på att privatpersoners videor är det. Det lönar sig att ta en titt på Teckenspråkiga bibliotekets videor om ämnet, till exempel videon om bluffnyheter.

Statsrådet ordnade en direktsänd coronainformation för barn fredag 24.4 kl. 11. Sändningen på  Yle TV1, Yle Fem och Yle Arenan tolkades till finskt teckenspråk. Informationen finns också att se på Youtube.

OMG LOL SOME!

Kesto: 18:08