Längd: 5:15
Textning: Finska
Språk: Finskt teckenspråk

Dövförbundets nyhetsöversikt

Veckoöversikten innehåller både underhållning och samhällsnyheter. Signmark har gett ut en ny singel. Coronavaccinet har gett folk huvudbry – här får du ett kompakt infopaket. Se också vilka av Finlands Dövas Förbunds aktiviteter du kan ansöka eller anmäla dig till!

Ny låt av Signmark

Den teckenspråkiga rapartisten Signmark gav ut en ny singel den 15 januari. Låten heter Helsinki och är artistens hyllning till sin hemstad. Låten har också en stämningsfull musikvideo som innehåller autentiska klipp från Signmarks ungdom på Helsingfors gator.

På singeln Helsinki hörs som Signmarks röst den svenska rapartisten Adam Tensta. Mera musik med dessa två är på kommande under vårens lopp.

Coronavaccin

I Finland inleddes vaccineringarna mot Covid-19 i december. Vaccinet ger ett effektivt skydd mot sjukdomen och sjukvårdspersonalen var först i tur att få vaccinet. Nästa grupp som vaccineras är äldre och personer med grundsjukdomar som ökar risken för att insjukna svårt om de smittas av coronaviruset. Sedan får resten av befolkningen vaccinet.

Coronavirusvaccinet kan tas av alla som fyllt 16 år och som vill bli vaccinerade.

Coronavirusvacciner bedöms med samma kvalitets-, säkerhets- och effektkriterier som andra läkemedel. Även om man har tagit fram vaccinet snabbt är det lika noga undersökt som de vacciner som tagits fram under en längre tidsperiod.  Den snabba tidtabellen förklaras med att så många har haft sjukdomen att  det har varit lätt att undersöka den för ett vaccin. För att spara tid har också olika undersökningsskeden gjorts parallellt och inte efter varandra, som man vanligen gör. Det betyder ändå inte att man skulle ha hoppat över något undersökningsskede.

Finland deltar i EU:s alla anskaffningar av coronavirusvaccin. Tidtabellen för vaccinationerna i Finland påverkas mest av när försäljningstillstånden beviljas och av tillgången på vacciner.

Ansökning och anmälning

Föreningsdagarna ordnas via plattformen Zoom 5-6 februari. Anmälningen för distansdeltagare har öppnats. Två delegater per medlemsförening kan delta i föreningsdagarna. Den sista anmälningsdagen är 1.2.2021. En del av dagens händelser sänds direkt på webben, mera information om det kommer senare.

Teckenspråksdagens webbinarium ordnas  den 12 februari via webbplattformen Zoom. Anmälningen har öppnat. Alla är hjärtligt välkomna!

Personal sökes till Finlands Dövas Förbunds kurser och läger. I år ordnar kamratverksamheten 12 kurser och ungdomsarbetet ordnar åtta läger. Ansökningstiden för att jobba på ungdomsverksamhetens läger slutar 1.3.2021och för kamratkurserna 31.5.2021.

Behövliga länkar finns på den här sidan..

Lyx-dagarna har flyttats och ungdomsverksamhetens februariläger har inhiberats

Coronasituationen har krånglat till ordnandet av ungdomsverksamhetens evenemang och läger. Lyx-dagarna har flyttats till 19-21.3.2021. Två av lägren i februari har ställts in: vinterlägret för barn och vintersportresan till Iso-Syöte.