Längd: 03:35
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 14.1.2022

Aktuellt om coronasituationen

Den nya coronavarianten omikron har spridit sig snabbt i Finland. Coronaspårningen hinner inte med längre, och även på testplatserna är det nu långa köer.

THL gör bedömningen att varianten omikron smittar lätt redan innan och precis när symtomen brutit ut. Den sprids lätt men de flesta smittade har haft en lindrig version av sjukdomen. Behovet av intensivvård har inte ökat.

THL:s undersökningar visar att den tredje vaccindosen ger vuxna rikligt med antikroppar mot alla coronavarianter. Det är nu köer till alla vaccinationsställen. En del av riskgrupperna har redan fått sitt fjärde vaccin.

Polisen och FPA genomför tolkförsök

FPA och Polisstyrelsen har inlett ett nytt försök: via 112-appen kan polisen använda en distanstolk med döva kunder vardagar mellan 8 och 16. Tiden är begränsad på grund av att tjänsten fungerar med FPA:s distanstolkning. FPA:s distanstolk finns till förfogande bara på vardagar från klockan 8 till 16. Tjänsten är avsedd för situationer som inte är brådskande eller för utryckningar där polisen behöver kommunicera med en döv person. Försöket pågår till juni.

Föreningsdagarna på distans

Föreningsdagarna ordnas 28–29 januari. Ursprungligen skulle de ha ägt rum i Tammerfors men på grund av den försämrade coronasituationen arrangeras de nu helt och hållet på distans.

Glöm inte att anmäla dig till föreningsdagarna!

Tips för anställningsintervju på distans

Sysselsättningskoordinatorerna på Finlands Dövas Förbund har sammaställt bra tips på hur du kan förbereda dig på en anställningsintervju som görs på distans, t.ex. på Skype eller Teams. Se den länkade videon!

Kurser på kommande!

Har du märkt att en massa nya kurser och läger har lagts upp i dövförbundets evenemangskalender? Till den del av dem ska man anmäla sig snart, till exempel vintersportresor till Pikku Syöte, Iso Syöte och Pyhätunturi. Klicka in dig på evenemangskalendern och bekanta dig med kurs- och lägerutbudet.