Längd: 06:21
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 15.9.2022

Webbpartyt närmar sig

Det är bara en vecka kvar till årets bästa fest, för fredagen 23.9.2022 under internationella dövveckan ordnas Webbpartyt – nu för nionde gången! Igen en gång utlovas två fantastiska timmar späckade med underhållning, fakta och överraskningar, så fixa i ordning allt som behövs för hemmapubliken! Det stora ögonblicket infaller klockan 18.00. Det här vill du inte missa!

Turnén Teckenspråkiga i välfärdsområdena

Finlands Dövas Förbund och Finlands Dövblinda arrangerar en områdesturné 2022–2023 med diskussioner om vårdreformen och tjänsterna i välfärdsområdena. Tillställningarna riktar sig till teckenspråkiga och dövblinda i välfärdsområdena.

Turnéorterna är följande:

1.10 Villmanstrand
6.10 Björneborg
8.10. Tammerfors
22.10 Esbo (tillställningen är fyrspråkig, dvs. också på finlandssvenskt teckenspråk och svenska)
12.11 Lahtis
24.11 Reso

samt 26.11 Jyväskylä

Du är varmt välkommen att diskutera tjänsterna i ditt eget område! Klicka på länken intill för mer information och anmälningsanvisningar.

Orterna för områdesturnén 2023 meddelas senare.

Ge respons på texttelefontjänsten

För tillfället betjänar texttelefontjänsten mån–fre klockan 8–20. Hur har den förkortade öppettiden märkts i ditt liv? Hur nöjd är du med tjänsten och i vilka situationer använder du den? Vi behöver dina erfarenheter för att kunna utveckla tjänsten.

Det tar cirka 5 minuter att besvara enkäten, som pågår fram till 30.9.2022. Den görs av tjänstens styrgrupp, det vill säga Finlands Dövas Förbund rd, Svenska Hörselförbundet rf, Finska Hörselförbundet rf, Finlands Dövblinda och tjänsteproducenten Vakka-Suomen Puhelin Oy.

Nya program i Teckenspråkiga biblioteket

Dövas riksomfattande kulturdagar arrangerades för 31 gången i Joensuu 27–29.5.2022. Här sågs många minnesvärda uppvisningar, som nu också kan ses i Teckenspråkiga biblioteket. Om du alltså missade kulturdagarna av en eller annan anledning kan du uppleva evenemangets stämning genom att klicka på länken intill!

Jullov för döva teckenspråkiga vuxna

Solaris Lomat rf ordnar en julsemester på badhotellet Vesileppis i Leppävirta 23–28.12. Här kan du koppla av i kamratgruppen, delta i hotellets program, njuta av friluftsliv och bastu och kanske också träffa julgubben.

Ansök till semestern genom att fylla i pappersformuläret eller e-formuläret på webbplatsen www.solaris-lomat.fi. Den fem dygn långa semestern kostar 60 euro, vilket omfattar inkvartering i två personers rum, helpension och mångsidigt lett program. Det är bara att ta på tomtemössan och anmäla sig!

Var en teckenspråksvän — donera!

Teckenspråket är nyckeln till att dövas lika rättigheter och möjligheter blir tillgodosedda. Teckenspråket behöver dock vänner! Oberoende av om du själv är teckenspråkig eller inte alls behärskar det kan du delta i vårt gemensamma och viktiga arbete genom att donera.

Det finns två sätt att donera: engångsdonation och månadsdonation. Du kan själv välja med vilken summa du vill understödja vår verksamhet, och välja mellan att betala via nätbanken, med bank- och kreditkort eller en elektronisk plånbok. Månadsdonationen kan dessutom göras med e-faktura.

Klicka på länken för mera information om donationer. Tack för ditt understöd!