Statsrådet utfärdade förordning om en delegation för teckenspråksärenden

Delegationen kommer att inleda sin verksamhet innevarande år.

Delegationens uppgift är att följa med hur målen för teckenspråkslagen uppfylls och främja likabehandlingen, delaktigheten och de grundläggande fri- och rättigheterna för dem som använder finskt och finlandssvenskt teckenspråk.  Den ska också främja dialog och samarbete mellan teckenspråksbrukarna och myndigheterna samt  i egenskap av sakkunnigorgan ge utlåtanden och lägga fram förslag.

Delegationen för teckenspråksärenden verkar i samband med justitieministeriet och består av företrädare för ministerierna, andra myndigheter och det civila samhället.

– Jag är väldigt glad över att vi kan främja teckenspråkigas rättigheter genom att verkställa den skrivning om detta som ingår i regeringsprogrammet. Tillsättandet av delegationen är ett viktigt steg mot likabehandling. Utgående från delegationens bedömningar kan vi bättre hitta konkreta sätt att i samhället förbättra situationen för dem som  använder teckenspråk, säger justitieminister Anna-Maja Henriksson.

Förordningen träder i kraft 1.11.2020 och delegationen inleder sin verksamhet ännu i år.