Jokainen meistä tarvitsee ystäviä, samaistumiskohteita ja vertaistukea

Vertaistoiminnalla on tärkeä rooli viittomakielisten nuorten ja lasten elämässä.

Lahjoita nyt

Kännykkä ei riitä kenenkään ystäväksi

”Tänään on luokkakaverini synttärit, mutta minua ei kutsuttu mukaan. Tylsää olla aina yksin.

Mitäköhän kuurot kaverit tekevät? Sain taas uusia kavereita viime kesän viittomakielisellä leirillä. Heitä on ikävä – meillä oli niin hauskaa! Ei tarvinnut miettiä kuuleeko kaikki tarpeeksi hyvin tai oliko kuulolaite päällä. Me vain viitoimme! Koulussa mun kanssa ei viito muut kuin tulkki.

Pääsisinpä näkemään heitä taas pian! Siihen asti pidämme yhteyttä kännykällä, mutta eihän se ole sama asia…”

Kun ystävät ovat kaukana…

Kuuroilla lapsilla on harvoin koulussa ja arki-iltoina ikäisiään leikkikavereita, jotka ymmärtävät tai osaavat viittoa. Toiseen, samassa tilanteessa olevaan lapseen, voi olla etäisyyttä jopa satoja kilometrejä. Kuurous sinänsä ei ole este ystävystymiselle normaalisti kuulevien kanssa, mutta kielten erilaisuus ja ymmärtämisvaikeudet tuottavat usein ongelmia. Kuurolle lapselle on vaikeaa olla aina se ”erilainen”.

Voimaa vertaistoiminnasta

Kuurojen Liiton nuorisotoiminta järjestää viittomakielisille lapsille ja nuorille tapahtumia ja leirejä, joissa heidän on mahdollisuus tavata toisiaan. Tapaamisissa heillä on mahdollisuus kokea ja jakaa asioita saman ikäisten ja samassa tilanteessa olevien kanssa. Samalla he oppivat, että meidän jokaisen erilaisuus onkin osa moninaisuutta, ja että jokaisella yksilöllä on paikkansa tässä yhteiskunnassa.

Vertaistoiminnassa jaetut kokemukset ja surut, samoin kuin yhdessä leikkiminen ja hassuttelu, kasvattaa yhteen ja auttaa lasta kasvamaan terveeseen itsetuntoon ja identiteettiin.

Tue työtämme tänään! Lahjoittamalla mahdollistat viittomakielisten vertaistapaamisten järjestämistä.

Tue Kuurojen Liiton vertaistoimintaa — lahjoita!

Alkaen: 1,00

• 100 €