Kesto: 04:13
Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Tiedotamme nyt, mitä uutta on tapahtunut muutaman päivän aikana.

Koronavirustilanteesta johtuen Kuurojen Liiton hallitus on päättänyt 19.3.2020 kokouksessaan siirtää jäsenyhdistysten esitysten viimeistä jättöpäivää. Jäsenyhdistysten esitykset on nyt lähetettävä liiton hallitukselle 3.5.2020 mennessä. Katso lisätiedot Yhdistyshuoneesta.

Myös hallitusjäsenten ehdokasasettelu on pidennetty 3.5. asti, eli ehditte vielä pohtia ja ehdottaa sopivia ehdokkaita Kuurojen Liiton hallitukseen.

Kuurojen Liiton hallitus on keskustellut kulttuurituottajan ja järjestelytoimikunnan kanssa ja päättänyt, että Kulttuuripäivät siirretään vuodelle 2022. Kulttuurituottaja Teemu Lipasti-Sjöroos kertoo erillisessä tiedotteessa tarkemmin tästä päätöksestä.

Seuraava Kuurojen Liiton hallituksen kokous on 18.4.

Kuurojen Liitto tekee jatkuvasti edunvalvontaa. Esimerkiksi liitto on ottanut Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANEen yhteyttä ja pyytänyt, että viranomaiset ottavat viittomakieliset huomioon mm. tiedotuksessa ja tulkkauspalvelun järjestämisessä. Viranomaisilta on tulossa uusia viittomakielisiä tiedotteita, tiedotamme niistä lisää pian.

Kuurojen Liiton aluetyö on perustanut uuden Facebook-sivun. Siellä aluetyöntekijät tiedottavat yhteiskunnallisista asioista.

Lisäksi Facebookissa on yksityishenkilöiden ylläpitämä Viittomakielinen vertaistuki korona -ryhmä, jossa voi keskustella koronasta viittomakielellä. Kyseinen ryhmä ei ole virallinen tiedotuskanava.

Kuurojen Liitto jatkaa Päivittyvää tietoa koronaviruksesta -sivun päivittämistä, käy siellä aina välillä katsomassa uusimmat päivitykset.

Tällä hetkellä Yle jatkaa klo 15 erikoislähetyksiä viittomakielelle tulkattuna ja klo 16:55 Yle uutiset viittomakielellä jatkuvat normaalisti. Huomioithan, että muutokset ovat mahdollisia.

Mikäli tiedätte kuuroja, jotka eivät käytä nettiä, olkaa yhteydessä heihin ja suositelkaa seuraamaan televisiosta TV1 ainakin klo 15 ja 16:55. Tieto tulkatuista koronalähetyksistä on lisätty Teksti-TV:n sivulle 566.