Kesto: 05:55
Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Sanoin viime viikolla, että toukokuu on alkanut ja ilmat alkavat lämmetä, mutta sen jälkeen onkin tullut lunta! No, katsotaan tämän viikon aiheet.

Kuurojen Liiton etätulkkauskyselyn tulokset valmiita

Kuurojen Liiton etätulkkauskyselyyn tuli yhteensä 128 vastausta. Vastaajina olivat sekä tulkit että asiakkaat. Asiakkaista 77 prosenttia oli tyytyväinen etätulkkaukseen, kun vastaava luku tulkeilla oli 69%. Kyselyssä nousi esiin paljon mielenkiintoisia asioita. Teemme tästä lähiaikoina erillisen uutisen, jossa kerromme tarkemmin kyselyn tuloksista.

Kelan vammaisten tulkkauspalvelun hankinnan suunnittelu loppusuoralla

Kela on tiedottanut, että vammaisten tulkkauspalvelun hankinnan suunnittelu on päättymässä. Näillä näkymin palveluun on tulossa monia muutoksia vuonna 2021.

• Tulkkilista joustaa jatkossa yksilöllisesti tarpeiden ja toiveiden mukaan.
  • Kelan etäpalvelu ja etätulkkaus ovat jatkossakin asiakkaiden käytettävissä. Lisäksi pyritään mahdollistamaan palveluntuottajien tarjoaman etätulkkauksen käyttö.
  • Jatkossa ruotsinkieliseen palveluun on mahdollista tarjota myös myös muita kuin äidinkielen tasoisesti ruotsia osaavia tulkkeja.
  • Tulkkien saatavuutta harvaan asutuilla alueilla pyritään vahvistamaan maksamalla tuottajille lisäkorvausta nykyisen matkakorvauksen lisäksi.
  • Myös kuulonäkövammaisten asiakkaiden palvelua ja tulkkien saatavuutta on tarkoitus parantaa erilaisin hankinnan keinoin, mm. tekemällä muutoksia hankittaviin tuotteisiin.
  • Jatkossa tulkit voivat aiempaa laajemmin tulkata eri asiakasryhmille ja tulkkien osaaminen pyritään saamaan paremmin käyttöön.
  • Tilausten välittämistä vapaana oleville tulkeille on tarkoitus helpottaa ja nopeuttaa, jotta asiakas saa ajoissa tiedon kuka tulee tulkiksi.
  • Jatkossa on myös tarkoitus huomioida aiempaa paremmin tilanteet, joissa asiakkaan etukäteen tilaama tulkkausaika ei riitä ja tilaus venyy.

Varsinainen kilpailutus alkaa arvion mukaan alkukesän aikana, kun tarjouspyyntö julkaistaan.

Kuurojen Liiton aluetyön kesäaikataulut nähtävillä

Kuurojen Liiton aluetyö päivystää kesän aikana etäyhteyksin. Aluetyö on tehnyt taulukon, josta näkee ketkä aluetyöntekijät ovat paikalla kullakin viikolla. Jos oma aluetyöntekijäsi on lomalla, voit ottaa yhteyttä toiseen aluetyöntekijään.

Hae Vivan etäjuttuseuraa

Muistutamme myös, että voitte edelleen hakea Vivasta etäjuttuseuraa. Kuka tahansa saa hakea etäjuttuseuraa – Vivan vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Aliisa Lehtonen vastaanottaa hakemukset ja soittaa sitten sinulle jutellakseen tarkemmin miten etäjuttuseura voitaisiin toteuttaa

Nuorisotyö järjestää jälleen livelähetyksen

Nuorisotyö järjestää jälleen ensi viikon keskiviikkona 20.5. klo 18 Facebookissa livelähetyksen – luvassa hauskaa ohjelmaa! Nuorisotyön kanavilla tiedotetaan enemmän.

Kuurojen Liitolta tulossa koronakysely

Ensi viikon alussa Kuurojen Liitto julkaisee koronakyselyn, joka on auki toukokuun loppuun asti. Kyselyssä selvitetään, miten koronapandemia on vaikuttanut viittomakielisten arkeen. Seuraa kanaviamme ja vastaa kyselyyn!

Osallistu #supertsemppi -kampanjaan

#supertsemppi -kampanjaan odotetaan lisää videoita. Tee oma tsemppivideosi suomalaisella tai suomenruotsalaisella viittomakielellä ja voita upea #supervoimanionviittomakieli -juomapullo!