Kesto: 03:47
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Tässä teille ajankohtaiskatsausta.

Suomen hallitus päättää tänään, jatketaanko koronarajoitustoimenpiteitä, kuten koulujen sulkuja. Kannattaa seurata tulkattuja Ylen erikoislähetyksiä ja hallituksen tiedotustilaisuuksia.

Liittokokous siirtyy syyskuulle

Kuurojen Liiton hallitus kokousti lauantaina 18.4. ja sen jälkeenkin jatkoi kokousta sähköpostitse. Hallitus päätti, että kesäkuussa pidettäväksi aiotun vuoden 2020 liittokokous siirtyy syyskuulle. Kuurojen Liiton liittokokouksen uusi ajankohta on lauantai 19.9.2020. Kokouskaupunkina pysyy Turku. Sekä ehdotukset liiton hallituksen jäseniksi että esitykset liittokokoukselle tulee jättää viimeistään 3.8.2020.

Supertsemppi-kampanja käynnistyi

Kuurojen Liitto on käynnistänyt kampanjan, jossa tuemme tsemppiviittomin toinen toisiamme. Kannusta lähipiirisi mukaan opettelemaan tsemppiviestejä suomalaisella viittomakielellä ja käyttäkää hashtägejä #supervoimanionviittomakieli #supertsemppi niin voitte voittaa upean palkinnon! Pian tulossa myös tsemppiviestejä suomenruotsalaisella viittomakielellä!

Nuorisotyön kesäleirien ilmoittautuminen päättymässä

Muistitko, että Kuurojen Liiton nuorisotyön kotimaisten kesäleirien ilmoittautumisaika on 3.5. asti – oletko jo ilmoittautunut leireille? Muista, että myös vapaapaikkoja voi hakea 3.5. asti!

Nuorisotyön ulkomaisista leireistä olemme saaneet tiedon, että EUDY jr-leiri on peruttu.

Sosiaali- ja terveyspalvelut turvattava koronan aikanakin

STM on julkaissut COVID -19 -tilanteeseen liittyen useampia ohjeita, joiden perussanoma on selvä: Poikkeusoloissa on turvattava perustason sosiaali -ja terveyspalvelujen saatavuus ja kiinnitettävä erityistä huomiota haavoittuvassa asemassa oleviin ja erityistä tukea tarvitseviin asiakkaisiin. Myös Valvirasta tullut vahvistus siitä, että poikkeusoloissakin tulkit ovat subjektiivinen oikeus eikä esimerkiksi asumisyksikössä voi kieltää henkilöä saamasta tulkkauspalvelua.

Kuurojen Liitto on antanut lausunnon Sosiaali- ja terveysministeriölle koskien sosiaalihuollon ohjaustoimia, kuten suojainten käyttöä. Kuurojen Liitto mainitsi lausunnossaan, että kuurojen tai muiden kuulovammaisten kanssa toimivien ammattihenkilöiden tulee käyttää läpinäkyviä suojaimia. Lisäksi Kuurojen Liitto kommentoi kuurojen oikeutta käyttää tulkkauspalvelua – tätä oikeutta on yritetty rikkoa joissakin korona-ajan tapauksissa.