Kesto: 5:15
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Tällä kertaa ajankohtaiskatsauksessa on risuja ja ruusuja: Helsingin kaupunki on syrjinyt viittomakielisiä kriisiviestinnässään, mutta Unga Teaternin suomenruotsalaisen viittomakielen käyttö on poikinut palkintoja.

Helsingin kaupungin kriisiviestinnän linjaus syrjii viittomakielisiä

Helsingin Sanomissa on käyty mielipidekirjoituspalstan kautta tärkeää keskustelua, joka kumpuaa siitä, ettei Helsingin kaupungin korona-aiheisiin tiedotustilaisuuksiin olla pyynnöistä huolimatta saatu viittomakielen tulkkausta. Vaikuttaa siltä, että kaupunki on päättänyt kriisiviestinnässään noudattaa lakien ja suositusten minimitulkintaa ilman mitään erityistä syytä.

Keväällä koronatilanteeseen liittyvä kriisitiedotus toteutettiin pääasiassa hallituksen tiedotustilaisuuksina, jotka olivat kaikki viittomakielelle tulkattuja. Nykyinen toisen aallon tiedotus on siirtynyt yhä enemmän paikalliselle tasolle. Tämä tarkoittaa, että kaupungit ovat vastuussa viittomakielen tulkkauksen toteuttamisesta.

Helsingin kaupungin nykylinjaus on yhdenvertaisuuslain näkökulmasta syrjintää, ja se jättää koronan kiihtymisvaiheessa viittomakieliset kuurot ilman kriisitiedotusta. Tämä vaarantaa sekä kuurojen että muiden kaupunkilaisten terveyden.

Kuurojen Liitto on pyytänyt yhdenvertaisuusvaltuutetulta arviota Helsingin kaupungin linjauksesta.

Kuurojen museossa uusi näyttely

Uusi näyttely avattiin 9.10.2020. Avajaisia seurattiin suorassa verkkolähetyksessä.

Kuurojen museon uusi näyttely kertoo Suomen vanhimman kuurojen urheiluseuran tarinan. Tämä on Helsingin Kuurojen Urheiluseura HERO, joka perustettiin 1904. Lisäksi esitellään kuurojen urheilun kansainvälisiä saavutuksia.

HERO on vanhimpana suomalaisena kuurojen urheiluseurana toiminut suunnannäyttäjänä kuurojen urheilun ja liikunnan edistämisessä. Toiminta on ollut yhteiskunnallisesti merkittävää. Urheilun kautta on ajettu tasa-arvokysymyksiä ja osoitettu, että kuuroille kuuluvat samat oikeudet kuin kuulevillekin.

Näyttely on esillä Valkeassa talossa 18.6.2021 asti. Näyttelyyn voi tutustua perjantaisin klo 14-16 sekä sopimuksen mukaan.

Jäsenjärjestöavustuksen haku alkanut

Vinkkinä yhdistyksille, että STEAn myöntämän jäsenjärjestöavustuksen haku vuodelle 2021 on auennut Yhdistyshuoneessa. Mitä yhdistyksesi haluaisi toteuttaa ensi vuonna?

Huomioi myös, että mikäli yhdistyksesi on saanut jäsenjärjestöavustusta vuodelle 2020, se pitää raportoida nyt toimintavuoden lopussa. Raportointi tapahtuu kahdessa vaiheessa: selvitys avustuksen käytöstä 31.12.2020 mennessä ja raportti avustetusta toiminnasta 31.3.2021 mennessä.

Linkit lisätietoihin hausta ja raportoinnista ohessa.

Unga Teatern palkittu suomenruotsalaisen viittomakielen käytöstä

Unga Teatern on saanut kunniapalkinnon Vuoden suomenruotsalaisesta palvelusta 2020, sillä he ovat sisällyttäneet suomenruotsalaisen viittomakielen yhdeksi esityskieleksi Prinsessan som inte kunde tala -esitykseen.

Palkinnon on myöntänyt Finlandssvenska teckenspråkiga rf -yhdistys. FST on perustellut palkinnon myöntämistä sillä, että teatteri on omasta aloitteestaan sisällyttänyt esitykseen suomenruotsalaisen viittomakielen. Tämän avulla kaikenikäinen yleisö voi tutustua uuteen kieleen luovalla, luonnollisella ja mielenkiintoisella tavalla.

Oman kielensä näkeminen teatterilavalla vahvistaa myös uhanalaisen suomenruotsalaisen viittomakielen käyttäjien identiteettiä. Unga Teatern puolestaan pyrkii tällä elvyttämään uhanalaista kieltä. Tämä on myös ensimmäinen kerta, kun teatterissa on viittomakielinen kuuro näyttelijä mukana tuotannossa.

Palkinnon vastaanottivat näyttelijät Stina Liman ja Jarl Hanhikoski.