Kesto: 3:34
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Ajankohtaiskatsauksessa pureudutaan syksyn terveysuutisiin ja Kuurojen Liiton verkkotapahtumiin.

Perheiden pikkujoulut verkkoon

Perinteiset Valkean talon perheiden pikkujoulut siirtyvät verkkoon vallitsevasta koronatilanteesta johtuen. Valkeasta talosta lähetetään lauantaina 28.11. klo 15 noin tunnin pituinen pikkujoululähetys. Lähetyksessä on tulevan joulun odotusta yhdessä sekä kaikkea mukavaa koko perheelle. Suoraa lähetystä voi seurata www.kuurojenliitto.fi.

Influenssarokotukset alkaneet

Influenssa on vakava tauti, joka aiheuttaa vaarallisia jälkitauteja, kuten keuhkokuumetta. Influenssarokote on paras suoja influenssaa vastaan. Sen ottaminen on erityisen tärkeää koronapandemian aikana, sillä ihminen voi saada influenssaviruksen ja koronaviruksen samaan aikaan. Rokottautumalla voit huolehtia siitä, ettei ensi talvella ole samanaikaisesti influenssa- ja koronavirusepidemiaa. Tämä kuormittaisi merkittävästi terveydenhoitokapasiteettia.

Riskiryhmät saavat rokotteen ilmaiseksi. Suurin osa kunnista aloittaa rokottamisen marraskuun alkupuolella. Terveyskeskukset tiedottavat alueellaan rokotusajoista ja -paikoista. Koronapandemian takia rokotukseen on mentävä ajanvarauksella.

116117 Päivystysavun tekstipalvelu (chat) laajeni valtakunnalliseksi

Kuuroille tarkoitetusta palvelusta saa neuvoja äkillisissä terveysongelmissa oman terveysaseman ollessa kiinni. Päivystysapu 116117 toimii lähes kaikkialla Suomessa, mutta sen tekstipalvelu (chat) palvelee jo valtakunnallisesti.

Päivystysapu neuvoo äkillisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasema on kiinni. Päivystysavusta voi kysyä neuvoa omista oireista ja siitä, tulisiko lähteä lähimmälle päivystyspoliklinikalle. Palvelussa ohjataan oikeaan hoitopaikkaan tai annetaan ohjeita itsehoitoon. Hätätapauksissa ota aina yhteys hätänumeroon 112.

Historian ensimmäiset verkkonuokkarit

Valtakunnalliset viittomakieliset nuorisopäivät järjestettiin ensimmäistä kertaa verkossa 17.10.2020. Verkkonuokkarit on nyt katsottavissa YouTubessa ja Kuurojen Liiton www-sivuilla. Vastaathan samalla palautekyselyyn! Linkki löytyy www.kuurojenliitto.fi.