Kesto: 05:04
Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Viime viikot ovat olleet hurjan kiireisiä, kun olemme järjestäneet isoja tapahtumia, ensin oli Kuurojen Liiton liittokokous, sen jälkeen pidettiin Verkkobileet ja tänä viikonloppuna on vuorostaan Pi! Viittomakielinen EXPO. Katsotaan mitä ajankohtaista meillä on teille kerrottavaksi.

Kuurojen Liiton liittokokous

Kuurojen Liiton liittokokous pidettiin Turussa. Liittokokous jouduttiin koronatilanteen takia siirtämään kesäkuusta syksyyn ja toteutettiin ensimmäistä kertaa hybridikokouksena; noin puolet edustajista osallistui kokoukseen etänä. Liittokokouksesta voit lukea uutisen ja katsoa julkilausuman.

Kansainvälinen kuurojen viikko ja Verkkobileet

Liittokokousta seuraavalla viikolla vietettiin kansainvälistä kuurojen viikkoa, tämä viikko huomioitiin medioissa monella tapaa. Linkitämme kansainvälisen kuurojen viikon uutiset tämän uutisen oheen. Kansainvälisen kuurojen viikon huipennukseksi perjantaina pidettiin seitsemännet Kuurojen Liiton Verkkobileet. Verkkobileitä seurasi ennätysyleisö ja liiton verkkosivut jopa kaatuivat hetkeksi johtuen suuresta katsojamäärästä! Verkkobileistä tehdään tallenne, joka julkaistaan Viittomakielisessä kirjastossa. Tiedotamme, kun tallenne on katsottavissa.

Pi! Viittomakielinen EXPO

Tänä viikonloppuna on vuorostaan Pi! Viittomakielinen EXPO. Tapahtumassa on esittelypöytiä luentoja ja esityksiä. Huomaathan, että uusien koronarajoitusten takia pääsylippuja myydään verkossa 1.10. klo 11:00 saakka. Expoon myydään lippuja vain verkon kautta, ei ovelta.

Kuurojen museon uuden näyttelyn avajaiset

Ensi viikolla perjantaina 9.10. klo 15-16 on vuorostaan Kuurojen museon uuden näyttelyn avajaiset. Aiheena on Helsingin Kuurojen Urheiluseura HERO ry. Avajaiset pidetään suorana lähetyksenä osoitteessa www.kuurojenliitto.fi.

Viittomakielibarometri

Humak toteuttaa oikeusministeriön viittomakielibarometrin. Olemme tehneet aiheesta haastattelun Päivi Rainon kanssa, käy katsomassa haastattelu, niin saat selkeämmän kuvan mistä viittomakielibarometrista on kyse. Kysely on nyt avattu ja siihen voi vastata neljällä kielellä, suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä sekä suomeksi ja ruotsiksi. On tärkeää, että kaikki viittomakieliset osallistuvat kyselyyn, niin saadaan tietoa saavatko viittomakieliset palvelua omalla kielellään.

Koronavilkku

Olethan huomannut, että THL on julkaissut videon Koronavilkun lataamisesta? Video on viitottu ja tekstitetty. Jos et ole vielä ladannut sovellusta, tästä saat apua ja ohjeita.

Valitettavasti nyt koronatartuntojen määrä on kasvamassa koko Suomessa. Noudatathan tarkkaan viranomaisten ohjeita, muista turvavälit, maskit ja hygienia. Muistathan, että voit olla yhteyksissä Kuurojen Liittoon, voit selvittää asioitasi aluetyöntekijöiden kanssa. Mikäli kaipaat viittomakielistä keskusteluseuraa, voit olla yhteyksissä Viittomakieliseen vapaaehtoistyöhön Vivaan. Tai jos tarvitset apua teknisisissä asioissa, ole yhteydessä digitukeen. Huolehditaan toisistamme!