Kesto: 06:48
Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Kesän jälkeen on tullut syksy ja sen myötä ajankohtaiskatsaus on taas täällä.

Koronavilkku -sovellus julkaistu

Koronavilkku on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuottama sovellus, jonka avulla saat tiedon, jos olet sovelluksen arvion mukaan altistunut koronavirukselle. Jos sinulla todetaan tartunta, voit ilmoittaa siitä sovelluksella nimettömästi. Sovelluksessa yksityisyytesi on vahvasti suojattu. Jos sinulla todetaan koronavirustauti, saat terveydenhuollosta avauskoodin. Syöttämällä sen sovellukseen varoitat kohtaamiasi ihmisiä nimettömästi mahdollisesta altistumisesta. Jos taas joku kohtaamistasi henkilöistä ilmoittaa sairastumisestaan, saat itse varoituksen mahdollisesta altistumisesta. Jos saat ilmoituksen mahdollisesta altistumisesta, saat toimintaohjeet jatkoa varten sovellukselta. Sovelluksen avulla on myös missä tahansa vaiheessa mahdollista tehdä oirearvio Omaolo-palvelussa, vaikkei ilmoitusta mahdollisesta altistumisesta olisikaan saanut.

Puhelinpalvelun lisäksi tukea Koronavilkun käyttöön saa chatin ja tekstiviestipalvelun avulla. Chat-ikkuna on käytössä Valtioneuvoston verkkosivuilla, kun asiakaspalvelijat ovat vastaamassa kysymyksiin. Tekstiviestitse kysymyksiä voi lähettää numeroon 050 902 0163. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.

Koronavilkku-sovellus on ladattu jo miljoona kertaa! Koronavilkun avulla ihmiset voivat itse osallistua viruksen leviämisen estämiseen ja suojella omaa ja läheistensä terveyttä. Sovellus nopeuttaa virukselle altistuneiden tavoittamista ja tartuntaketjujen katkaisemista.

Maskin käyttö

Muistathan, että nyt on kasvomaskien käyttösuositus. Kasvomaskin asianmukainen käyttö voi vähentää tartuntoja estämällä pisaroiden leviämistä ympäristöön. Kun käytät maskia, tarkoitus ei ole vain suojata itseäsi, vaan käyttämällä maskia suojaat muita ihmisiä. Kasvomaskia kannattaa käyttää tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista.

Katsothan ohjeet maskien käytöstä esimerkiksi Hel.fi:n tai Ylen Viittomakielisten uutisten videosta.

Tapahtumat

• Valtakunnallinen kuurojen emäntien tieto- ja taitokilpailut piti pitää 3. lokakuuta, mutta tapahtuma on nyt päätetty siirtää ensi vuoteen.
  • Seuraavana tapahtumana meillä on Kuurojen Liiton liittokokous, joka pidetään 19.9. Turussa. Tapahtumasta on suora verkkolähetys.
  • Heti liittokokouksen jälkeen maanantaina alkaa kansainvälinen kuurojen viikko, jota vietetään 21.-27. syyskuuta, oletko järjestämässä jotain viittomakielistä tapahtumaa sillä viikolla? Ilmoita siitä meille, niin teemme koosteen! Lähetä sähköpostia kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi. Ja muistathan, että perjantaina 25.9. järjestetään iki-ihanat Verkkobileet!
  • Verkkobileiden jälkeen ovat vuorossa Pi!-messut! Liput ovat nyt myynnissä ja esittelypöytiä voi jo varata! Tapahtuman pääsyliput ovat myynnissä verkon kautta. Esittelypöytiä voivat yrittäjät ja muut kiinnostuneet varata käyttöönsä 30 eurolla koko tapahtuman ajaksi.

Muuta

Syyskuun 1. päivänä on kulunut 10 vuotta siitä, kun laki vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta astui voimaan ja palvelu siirtyi Kelan vastuulle. Palvelun käyttö on yli kaksinkertaistunut vuodesta 2011 vuoteen 2019. Vuonna 2011 asiakkaat tekivät 88 000 tilausta, ja yhdeksän vuotta myöhemmin, 2019, he tekivät 174 000 tilausta. Lue lisää Kelan uutisesta.