Kirjasto ja tietopalvelu

Kuurojen Liiton kirjasto ja tietopalvelu on kaikille avoin kuurojen ja viittomakielialan erikoiskirjasto, joka tarjoaa tietoa muun muassa kuurojen historiasta, kulttuurista, opetuksesta ja viittomakielistä.

Kuurojen Liiton kirjasto toimii myös Humanistisen ammattikorkeakoulun Helsingin TKI-keskuksen kirjastona.

Kirjaston kokoelma on haettavissa Humak Finna -hakupalvelussa. Humak Finna on kaikkien Humakin ja sen yhteistyökirjastojen yhteinen hakupalvelu.

Kirjaston uutisia

Lähikuva kirjahyllystä, jossa kuurojen yhteisöön liittyvää kirjallisuutta.

Aukioloajat

Kirjasto on avoinna ma-pe klo 8.00 – 16.00.

Kirjasto toimii omatoimikirjastona.

Informaatikko on yleensä paikalla neljänä päivänä viikossa. Jos haluat rekisteröityä lainaajaksi tai tarvitset informaatikon apua, sovi tulostasi kirjastoon etukäteen.

Sijainti

Kirjasto sijaitsee Valkeassa talossa Helsingin Pohjois-Haagassa.

Käyntiosoite
Ilkantie 4

Puhelin

GSM (myös tekstiviestit)

Postiosoite
Kuurojen Liitto ry
Kirjasto ja tietopalvelu

Sähköposti
kirjasto@kuurojenliitto.fi

Käyttöoikeudet ja lainaus

Kaikilla on oikeus käyttää Kuurojen Liiton kirjastoa, ja aineistoa voi lainata heti lainaajaksi rekisteröitymisen jälkeen. Kuurojen Liiton kirjaston asiakasrekisterissä olevia tietoja käytetään ainoastaan lainausten valvontaan, eikä henkilö- tai lainaustietoja luovuteta ulkopuolisten käyttöön. Lainaajarekisterin rekisteriseloste ja käyttösäännöt ovat nähtävillä kirjastossa.

Kirjastokortti

Kirjastolla ei ole käytössä omaa kirjastokorttia. Asiakkaat lainaavat esittämällä valokuvalla varustetun henkilöllisyystodistuksen. Vaihtoehtoisesti asiakkaalle voidaan rekisteröidä kirjastokortiksi jokin hänellä jo olemassa oleva kirjastokortti.

Lainaus

Kirjaston aineistoa voi lainata ja varata sekä lainat uusia puhelimitse,  sähköpostitse tai käymällä kirjastossa. Asiakkaat voivat itse uusia lainansa ja tarkistaa asiakastietonsa myös Humak Finnassa. Jos asiakas on ilmoittanut sähköpostiosoitteensa kirjastolle, kirjasto lähettää eräpäivä- ja myöhästymisilmoitukset sähköpostitse. Laina voidaan uusia enintään kymmenen kertaa. Kaiken lainattavan aineiston laina-aika on pääsääntöisesti 28 vrk. Lehtiä ei lainata.

Maksut

Kirjasto ei peri varaus-, myöhästymis- ja tietopalvelumaksuja. Asiakas vastaa kuitenkin kaikesta lainaamastaan aineistosta ja on velvollinen korvaamaan kadonneesta tai turmeltuneesta aineistosta aiheutuneen vahingon.

Palvelut

• Tietopalvelu on maksutonta. Kirjasto tekee aineistohakuja omasta aineistotietokannastaan ja mahdollisuuksien mukaan muista tietokannoista.
  • Kirjasto lähettää kaukolainoja.  Vastaavasti kirjaston kautta on mahdollista tilata kirjoja lainaksi muista, pääkaupunkiseudun ulkopuolisista kirjastoista. Näistä veloitetaan lähettäjäkirjaston hinnaston mukaisesti.
  • Kirjasto lähettää omasta kokoelmastaan artikkelikopioita. Vastaavasti kirjaston kautta on mahdollista tilata muista kirjastoista artikkelikopioita, joista veloitetaan lähettäjäkirjaston hinnaston mukaisesti.
  • Varastokirjastosta lainaksi tilatut kirjat ja artikkelikopiot ovat ilmaisia.
  • Kirjastossa voi lukea sekä kotimaisia että ulkomaisia alan lehtiä.
  • Lukutilassa on vhs-nauhuri ja dvd-soitin ja siten mahdollisuus katsella viittomakielisiä ohjelmia.

Viittomakielinen kirjasto

Etsitkö viittomakielistä faktaa tai fiktiota, tarinaa, runoa tai iltasatua? Tarvitsetko aineistoa viittomakielen opiskeluun? Näitä kaikkia ja paljon muuta löydät Viittomakielisen kirjaston sivuilta.

Viittomakielisessä kirjastossa on monipuolinen valikoima viittomakielistä kirjallisuutta videomuodossa ja uusia videoita julkaistaan viikoittain. Valtaosa aineistosta on joko puhuttu tai tekstitetty suomeksi ja/tai ruotsiksi – Viittomakielinen kirjasto sopii siten kaikille.

Millä kielellä videot ovat?

Pääosa kirjaston videoista on suomalaisella viittomakielellä. Kirjastosta löytyy videoita myös suomenruotsalaisella viittomakielellä sekä kansainvälisellä viittomisella.

Ei haittaa, vaikka et ihan vielä osaisikaan viittomakieltä kovin hyvin, sillä valtaosa kirjaston aineistosta on joko puhuttu tai tekstitetty suomeksi ja/tai ruotsiksi.