Kesto: 01:36
Tekstitys: Suomi, Ruotsi
Kieli: Suomalainen viittomakieli, Suomenruotsalainen viittomakieli

Viittomakielen päivää juhlitaan 12.2.

Kansallisten viittomakieltemme omaa juhlapäivää, Viittomakielen päivää, vietetään 12. helmikuuta. Päivää juhlistetaan webinaarissa sekä monessa muussa teematapahtumassa eri puolella Suomea.

Suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen päivää juhlistetaan koronarajoituksista johtuen pääasiassa verkkotapahtumina. Muun muassa Kuurojen museo toteuttaa Viittomakielen päivän tapahtuman verkossa 12.2. ja sunnuntaina 14.2. järjestetään Skidien viittomakielenpäivän verkkolähetys Oodista. Sunnuntaina toteutetaan myös Kuurojen lehden livejournalismitapahtuma Rivien välissä. Lisäksi ainakin Helsingin ja Oulun kaupungit järjestävät juhlaliputuksen.

Viittomakielen päivää juhlistetaan myös Kuurojen Liiton järjestämässä Viittomakielen päivän webinaarissa 12.2. klo 12.00-15.00. Aiheina ovat muun muassa suomenruotsalaisen viittomakielen tutkimus sekä oikeusministeriön kokonaisuus, jossa esillä ovat viittomakieliasiain neuvottelukunta, viittomakielilain arviointi sekä viittomakielibarometrin tulokset. Webinaariin voi ilmoittautua mukaan oheisesta linkistä tai sitä voi seurata striimiä Kuurojen Liiton verkkosivujen kautta.

Seminaarissa luovutetaan myös tunnustuspalkinto vuoden viittomakieliteosta 2020. Tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, edistänyt Suomen viittomakielten asemaa ja nostanut viittomakieliä näkyville.

Viittomakielen päivää vietetään nyt 12. kertaa ja se on ottanut paikkansa Suomen viittomakielisen yhteisön tärkeimpänä juhlapäivänä. Päivä on myös kuurojenopetuksen isän C. O. Malmin (1826–1863) syntymäpäivä.