Kuurojen lehti kansia 1/2021

Kuurojen lehti 1/2021 on ilmestynyt

Ensimmäinen vuoden 2021 Kuurojen lehden numero on tullut painosta. Lehti on monipuolinen paketti tietoa, viihdettä ja kiinnostavia henkilöhaastatteluja. Mukana ovat myös Rivien välissä -tapahtuman aiheista kirjoitetut artikkelit.

Kuurojen lehti järjesti 14.2. ensimmäistä kertaa Rivien välissä -tapahtuman, jossa nähtiin viittomakielistä elävää journalismia. Tapahtuman esitysten aiheista – kuurojen rikollisuus 1900-luvun alussa ja Kettujen rakkaustarina – on luettavissa artikkelit lehdestä.

Lehdessä esitellään Kuurojen liiton kuntavaaliteesit ja kerrotaan, kuinka kuka vain voi hyödyntää niitä vaikuttamistyössä. Vaaleihin valmistautumiselle tulikin yllättäen lisää aikaa, kun kuntavaalit päätettiin siirtää koronarajoitusten vuoksi huhtikuulta kesäkuulle.

Tapahtumasivuilla palataan muun muassa Viittomakielen päivän seminaarin sekä järjestöpäivien tapahtumiin. Haastattelussa on Vuoden viittomakieliteko 2020 -tunnustuksen voittaneen valtionneuvoston kanslian viestintäpäällikkö Heta-Leena Sierilä.

Perhesuhteita esittelevä sarja jatkuu kahden ystävyksen haastattelulla. Laila Palmroosin ja Jaana Aaltosen ystävyydessä ikäerolla ei ole väliä.

Lehti julkaisee ikä-ihmisten elämäntarinoita ja samalla säilyttää niitä tulevillekin sukupolville. Tällä kertaa haastattelussa on Helsingin Kuurojen Yhdistyksen entinen puheenjohtaja Elma Väisänen, 87. Hän johti yhdistystä lempeällä otteella neljän vuoden ajan 1970–80-lukujen taitteessa.

Urapolku-palstalla esitellään chileläisen Pamela Molinan tie Kuurojen maailmanliiton toiminnanjohtajaksi. Lisäksi nuorisopalstalla pohditaan, pitäisikö Suomessa tehdä viittomakielisille koululaisille suunnattuja uutisia. Ruotsissa tällainen uutisohjelma jo on.

Lisäksi tämän vuoden lehdissä julkaistaan juttusarja liiton varainhankintaan liittyvistä aiheista. Ensimmäisessä osassa vastataan kysymyksiin, mitä liiton varainhankinta on ja mihin sillä pyritään. Seuraavassa lehdessä aiheena ovat huijarikerääjät.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.