Kuurojen lehti 2/2022 kansi

Kuurojen lehden kesänumero 2/2022 on ilmestynyt

Vuoden toinen numero saapuu tilaajille juhannusviikolla. Lehdessä on muun muassa huomioitu Ukrainan sota ja Suomeen saapuneet kuurot pakolaiset.

Ukrainan vaikeaa tilannetta käsitellään lehdessä sekä asiantuntijoiden että sotaa paenneiden kuurojen pakolaisten kertomana. Kuurojen Liitto perusti heti sodan alussa monialaisen koordinaatioryhmän, jossa ovat mukana liiton asiantuntijat ja Kuurojen kansanopisto. Kuurot pakolaiset onkin saatu keskitettyä pääkaupunkiseudulle ja opiskelemaan kuurojen kansanopiston kotouttamiskoulutukseen.

31. Kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät näkyvät isosti lehdessä: on haastatteluja, kuvia, kilpailujen tuloksia sekä gallup.

Kuurojen lehti ja Viittomakielinen kirjasto aloittavat yhteisen Yhdistystarinat-juttusarjan, jonka ensimmäisessä osassa esitellään Lahden Kuurojen Yhdistyksen vaiheita ja merkkihenkilöitä. Seuraavassa lehdessä on vuorossa Kanta-Hämeen Viittomakieliset ry.

Urapolku-palstalla tavataan Gallaudetin yliopiston rehtori Roberta “Bobbi” Cordano, joka on ensimmäinen kuuro nainen virassaan. Hän vieraili Suomessa tapaamassa arvostamaansa naisjohtajaa Liisa Kauppista ja antoi samalla haastattelun lehteen ja verkkouutisiin.

Saamme lukea myös Marita S. Barberin 25 vuoden urasta Teatteri Totissa. Hän lähti aikoinaan Yhdysvaltoihin toteuttaakseen haaveensa näyttelijän ammatista. Palatessaan Suomeen hän toi mukanaan teatteritaiteen kandidaatin tutkinnon lisäksi miehensä Davidin.

Kehu & kiitos -palstalla puolestaan annetaan tunnustusta Kaarina Huoviselle, joka saa tehdä työtä lapsuuden haaveammatissaan, toimittajana Yle Kioskissa. Lisäksi lehti ruotii tutkimusten valossa audismia: mitä se on, mistä sen tunnistaa ja voiko siitä päästä eroon?

Lehdessä alkaa yhteistyö Suomen Kuurojen Urheiluliitto SKUL:in kanssa. SKUL on tuottanut neljän sivun verran urheiluaiheisia juttuja lehteen: kolumni, Liikkeellä-palsta ja Tapasimme-palsta. Seuraavat urheiluaiheet nähdään joululehdessä 4/2022.

Tuoreen äidin kirjoittamassa kolumnissa pohditaan, onko lapsen viittomakielisyyteen kasvattaminen hullun hommaa. Ruotsinkielisen kolumnin aiheena on tällä kertaa vähemmistöstressi, jota voivat aiheuttaa esimerkiksi tietämättömien kuulevien kysymykset viittomakielestä.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.