Kuurojen lehti kansi 4/2022

Kuurojen lehden joulunumero 4/2022 on ilmestynyt

Joulunumero saapuu tilaajille pian itsenäisyyspäivän jälkeen. Lehdestä pääsee lukemaan muun muassa tanssikisaan osallistumisesta, somevaikuttamisesta, onnistuneista opetusjärjestelyistä ja taiteilijuudesta.

Sosiaalinen media on monille koukuttavaa ajankulua, mutta se on myös tietoa, vaikuttamista ja viestintää. Asiantuntijahaastattelussa pohditaan, kuinka Suomen viittomakielisessä yhteisössä voitaisiin enemmänkin hyödyntää somea. Lisäksi esitellään kolme somevaikuttajaa, yksi Suomesta ja kaksi Yhdysvalloista.

Signmarkin matkaa Tanssii tähtien -kisassa sai seurata monena sunnuntaina MTV3-kanavalta syksyn aikana. Hienosti neljänneksi sijoittunut Signmark kertoo lehdessä tanssikisaan liittyvistä ajatuksistaan.

Minun tarinani -sarjassa esitellään Itä-Suomessa asuvan Lautala-Martikaisen perheen lasten opetusjärjestelyitä lähikoulussa. Kuurojen Liiton edunvalvonta auttoi perhettä perustelemaan kaupungille, miksi molemmat lapset tarvitsevat tulkkausta koulussa. Yhdistystarinat juttusarja puolestaan esittelee tällä kertaa Vaasan Kuurojen Yhdistyksen historiaa ja tätä päivää. Yhdistystä oli perustamassa vuonna 1897 kuvanveistäjä Albert Tallroth, jonka muisto elää edelleen vahvana Vaasan yhdistyksellä. Viittomakielinen kirjasto julkaisee ohjelman Vaasan yhdistyksestä tammikuussa.

Lehti kertoo myös siitä, kuinka Aino Laiho ja Olga Green saivat asua ja työskennellä täysipäiväisenä taiteilijaparina Haaparannassa syyskuusta marraskuuhun. Kulttuuria kaikille -palvelun ja Aineen taidemuseon Tilaa taiteilijuuteen -hankkeessa tarjotaan vammaisille ja viittomakielisille taiteilijoille tilaisuutta taiteilijaresidenssiin Tornion ja Haaparannan alueella.

Viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin etenemisestä seurataan lehdessä. Liiton 12. lokakuuta järjestämässä webinaarissa kerrottiin kevään yhdistyskiertueen tulokset sekä julkaistiin järjestöjen yhteinen ”tiekartta” viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessin reunaehdoista ja tavoitteista.

Kuurojen lehti julkaisee joka toisessa numerossa SKULin tuottamia urheilu- ja liikuntasisältöjä. SKUL on selvittänyt kuurojen urheilun olosuhteiden muuttumista 1980-luvulta 2020-luvulle, ja tilanne näyttää vakavalta. Saamme myös tutustua kahteen erilaiseen liikkujaan.

Kehu & Kiitos -palstalla saa ruusuja viittomakielinen esittävän taiteen osuuskunta Ursa Minor. Se työllistää viittomakielisiä taiteilijoita ja tekijöitä, etsii uudenlaisia tapoja taiteen tekemiselle ja tarjoaa lapsille taide- ja kulttuurikasvatusta.

Tietysti mukana ovat myös perinteiset yhdistysten joulu- ja uudenvuodentervehdykset!

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.