Kesto: 01:35
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Viittomakielen päivää juhlitaan 12.2.

Kansallisten viittomakieltemme omaa juhlapäivää, Viittomakielen päivää, vietetään 12. helmikuuta. Päivää juhlistetaan mm. livejournalismitapahtumassa ja webinaarissa.

Suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen päivää juhlistetaan koronarajoituksista johtuen pääasiassa verkkotapahtumina. Muun muassa Kuurojen lehti toteuttaa suorana lähetyksenä Rivien välissä -livejournalismitapahtuman 10.2. klo 18-19.30. Lisäksi ainakin Helsingin ja Oulun kaupungit järjestävät juhlaliputuksen.

Viittomakielen päivää juhlistetaan myös Kuurojen Liiton järjestämässä Viittomakielen päivän webinaarissa 11.2. klo 12-14.30. Aiheina ovat muun muassa kielipolittinen ohjelma, suomenruotsalaisen viittomakielen tutkimus ja Jyväskylän yliopiston Vikke-hanke.

Webinaarin linkki julkaistaan lähempänä tapahtumaa mm. Kuurojen Liiton verkkosivulla ja tapahtumasivulla Viittomakielen päivän webinaari (webinaariin ei tarvitse erikseen ilmoittautua, mukaan mahtuu nopeimmat 500 osallistujaa).

Seminaarissa luovutetaan myös tunnustuspalkinto vuoden viittomakieliteosta 2021. Tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, edistänyt Suomen viittomakielten asemaa ja nostanut viittomakieliä näkyville.

Skidien omaa viittomakielen päivää vietetään puolestaan 12.2. klo 11.00! Luvassa on satuja, jumppaa, näytelmä sekä leikkejä!!

Viittomakielen päivää vietetään nyt 13. kertaa ja se on ottanut paikkansa Suomen viittomakielisen yhteisön tärkeimpänä juhlapäivänä. Päivä on myös kuurojenopetuksen isän C. O. Malmin (1826–1863) syntymäpäivä.

Testaa kuka viittomakielinen olet!

Suomen viittomakielisten yhteisö sai alkunsa vuonna 1846, kun nuori porvoolainen kuuro Carl Oscar Malm perusti maamme ensimmäisen kuurojen koulun. Yhteisössämme on sittemmin syntynyt ja kasvanut monia suuria persoonia, jotka ovat puolustaneet viittomakieltä ja kuurojen oikeutta olla olemassa.

Nyt voit leikkimielisessä testissämme kokeilla kuka heistä olisit: Testaa, kuka viittomakielinen olet!