Kesto: 7:45
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Vaikuttamistyö aluevaalien jälkeen

Aluevaltuustot aloittavat työnsä 1.3.2022. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille 1.1.2023.

Vain muutama viittomakieliset ylsivät varasijoille: Outi Huusko, Taru Kaaja ja Marja Forsén. Viittomakielisten vaikuttamistyö ei kannata lopettaa tähän, vaan se vasta alkaa!

-Nyt on aika vaikuttaa, sillä jotain uutta luodaan täysin tyhjästä. Maalis – ja joulukuun aikana aluevaltuustot valmistelevat hyvinvointialuestrategiaa ja osana tätä on laadittava sosiaali- ja terveysalan palvelustrategia, jossa siis päätetään miten palvelut konkreettisesti järjestetään hyvinvointialueella. Olisi hyvä, jos näihin strategioihin kirjataan viittomakielisten asiat, sanoo Asta Tikkanen.

-Kannattaa sisällyttää viittomakielisten asiat jo nyt strategioihin, sillä jälkikäteen on vaikeampi muuttaa valmista strategiaa, muistuttaa Iina Uhlenius.

Maalis- ja joulukuun aikana päätetään myös hyvinvointialueen hallintosäännöt, joissa määritellään luottamusihmisten eli valtuutettujen ja viranomaisten toimivaltaa, sekä niiden tehtävien ja toimivallan jakoa eri toimielinten välillä, lautakunnista, budjetista ja paljon muista asioista.

Monenlaiset vaikuttamiskanavat

Viittomakieliset voivat vaikuttaa niin yksityisenä henkilönä kuin yhdistyksen kautta. Vaikuttamispaikat ovat muun muassa sosiaalinen media, kuulemistilaisuuksien järjestäminen, aluevaltuutettujen tapaaminen ja aloiteoikeus. Hyvä paikka vaikuttaa on hyvinvointialueen vammaisneuvosto, johon valitaan ainakin yksi jäsen hyvinvointialueen piiriin kuuluvien kuntien vammaisneuvostoista. Tarvittaessa vammaisneuvostoon voidaan valita muitakin jäseniä.

-Mikäli viittomakielinen ei pääse hyvinvointialueen vammaisneuvostoon, sieltä voi pyytää puheenvuoroa tai pyytää heitä välittämään viittomakielisten asioita käsiteltäväksi, Tikkanen vinkkaa.

Hyvinvointialueet voivat järjestää halutessaan lisää vaikuttamispaikkoja, jotta kuka vain voi osallistua lähipalvelujensa kehittämiseen. Kuten järjestöohjauksen työntekijät mainitsivat, nyt on aika osallistua vaikuttamistyöhön, kun uusi toimintakulttuuri vasta etsii paikkansa.

Aluevaaliteesit hyödyksi vaikuttamistyössä

Kuurojen Liiton aluevaaliteesejä kannattaa hyödyntää aluevaltuutettujen tapaamisessa tai lähettää sähköpostitse vastaaville viranomaisille. Järjestöohjauksen työntekijät muistuttavat, että vaikuttamistyössä voi pyytää apua Kuurojen Liitolta.