Kesto: 01:56
Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Uusi toimija viittomakielialalle

Syyskuussa 2021 perustettiin uusi tutkimus-, asiantuntija- ja resurssikeskus nimeltään C. O. Malm-keskus ry.

– C. O. Malm-keskus ry kehittää ja tuottaa erilaisia kielelliseen saavutettavuuteen, kotimaisiin viittomakieliin ja kulttuuriin sekä kielelliseen hyvinvointiin liittyviä palveluita ja materiaaleja. Teemme myös tutkimusta ja verkostotyötä eri tahojen ja yhteistyökumppaneiden kanssa, kertoo Irja Seilola, yksi perustajajäsenistä.

Seilolan lisäksi C. O. Malm-keskuksessa toimivat Outi Ahonen, Nina Sivunen ja Ulla Sivunen. Keskuksen toimintaa pääsee pian seuraamaan sosiaalisen median kanavissa. Myös kotisivut ovat parhaillaan rakenteilla.

Tukea perheille ja maahanmuuttajille

Toimintaan saatiin heti tuoreeltaan rahoitusta kahteen hankkeeseen. Alli Paasikiven säätiön rahoituksella kehitetään ja kartoitetaan viittomakielistä perhementoritoimintaa koko Suomessa. Tarkoituksena on tuottaa perheille riittävästi tukea ja tietoa lasten viittomakieliseen sekä kaksi- tai monikieliseen kasvatukseen.

S. ja A. Bovalliuksen säätiön tuella C. O. Malmin keskus tuottaa kuuroille maahanmuuttajille suunnattua selko- ja viittomakielistä tietomateriaalia suomalaisesta yhteiskunnasta. Helppotajuinen materiaali tukee heitä kotoutumisessa, sillä moni maahanmuuttajakuuro tulee Suomeen maista, joissa kuurojen koulutus on vähäistä tai olematonta, ja siten heidän kielitaitonsa vaihtelee paljon.