Kesto: 7:19
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 8.10.2021

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan tällä kertaa yllättävästä tulkkipulasta, Yle Areenan viittomakielisestä ohjelmistosta, Teatteri Totin uudesta näytelmästä, aluetyön kuulumisista ja koronarajoitusten muuttumisesta.

Tulkkitoiminnan yhteistyöryhmä kokoontui 29.9.

Viime viikolla tulkkitoiminnan yhteistyöryhmä TTYR kokoontui. TTYR:ssä ovat mukana tulkinkäyttäjien edustajat, tulkkien edustajat ja Kelan edustajat.

Tulkkauspalvelun tilanne on huolestuttanut asiakkaita. Sosiaalisessa mediassa keskustellaan yllättäen iskeneestä tulkkipulasta: moni asiakas on viime aikoina jäänyt ilman tulkkia. Osasyy on se, että korona-aika alkaa olla ohi ja etätulkkausten määrä on vähentynyt. Tulkeilta menee nyt enemmän aikaa siirtymiseen tulkkauspaikkojen välillä. Kelan mukaan etätulkkauksia on nyt 9 prosenttia kaikista tulkkitilauksista. Toinen syy on se, että flunssakausi on alkanut ja tulkit voivat yllättäen sairastua, mikä johtaa tulkkitilauksen peruuntumiseen. Tilalle on vaikea saada toista tulkkia.

Sosiaalisessa mediassa on keskusteltu, onko tulkkien määrä vähentynyt. Tällä hetkellä Kelan mukaan tulkkeja on 733. Tulkkien määrä ei ole suuresti muuttunut: esimerkiksi vuonna 2020 tulkkeja oli 806 ja vuonna 2019 heitä oli 797. Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Marika Rönnberg kertoo, että Kela on juuri tehnyt täydennyshankinnan. Aiemmin keväällä tehtiin varsinainen hankinta, mutta osa tulkkiresursseista eri alueilla jäi vajaaksi. Nyt on hankittu lisää resursseja. Uudet palveluntuottajat aloittavat 1. joulukuuta 2021. Kela ei voi vielä tiedottaa tarkemmin, koska hankinnan valitusaika on menossa.

Yle Areenassa runsaasti ohjelmaa viittomakielellä

Oletko huomannut että Yle Areenasta löytyy paljon ohjelmaa suomalaisella vk:lla? Mukana on esimerkiksi täysin viittomakielisiä ohjelmia, kuten Viittomakieliset uutiset, Tanja ja kuuro Eurooppa ja Jarkko ja kuuro Amerikka, sekä myös viittomakielelle tulkattua ajankohtaisohjelmaa. Myös lastenohjelmia löytyy paljon, osa viittomakielisiä ja osa tulkattuja. Suomenruotsalaisella viittomakielelläkin on tehty muutama ohjelma. 14.10. on tulossa suomenruotsalaiselle viittomakielelle tulkattu ohjelmasarja Virala genier.

Teatteri Totin uusi näytelmä ensi-illassa

Tällä viikolla on saanut ensi-iltansa Teatteri Totin uusi näytelmä Särkynyt sielu. Haastattelimme näytelmän käsikirjoittajaa Tarja Sandholmia, katso haastattelu videolta!

Aluetyön uutisia

Tiedoksi kaikille Kuurojen Liiton aluetyön asiakkaille: pitkäaikainen aluetyöntekijä Reetta Laiho jää pois Varsinais-Suomen aluetyöstä. Hänen viimeinen työpäivänsä on 30.11.2021.

Nyt 1.10. alkaen Varsinais-Suomen yhteyshenkilönä toimii aluetyöntekijä Marita Björn. Jatkossa Marita Björn vastaa sekä Satakunnasta että Varsinais-Suomesta.

Koronarajoitukset lieventyneet, maskisuositukset muuttuneet

Valtioneuvosto päätti viime viikon torstaina, että ravintolarajoituksia höllennetään koko Suomessa. Perjantaina 1. lokakuuta ravintolatoiminta palasi normaalitilaan. Nyt ravintoloissa saa myös tanssia ja laulaa.

Leviämisvaiheen alueilla aukioloaikoja ja asiakasmääriä rajoitetaan vielä toistaiseksi. Maakuntatasolla rajoituksia on voimassa vielä Varsinais-Suomessa, Etelä-Karjalassa, Pohjanmaalla ja Satakunnassa. Uudellamaalla ravintolarajoitukset koskevat vain pääkaupunkiseutua, eli ravintoloita Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa.

Samalla poistuivat myös Etelä-Suomen alueen kokoontumisrajoitukset. Nyt myös Etelä-Suomessa saa järjestää konsertteja, festivaaleja, elokuvanäytöksiä, teatterinäytöksiä, urheilutapahtumia jne. Muualla Suomessa näistä rajoituksista on luovuttu jo aiemmin.

Entä maskisuositukset? Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL päivitti maskisuosituksia: jatkossa maskia voi käyttää oman harkinnan mukaan ja tilanteesta riippuen. Jos on iso riski koronatartunnalle, maskin käyttöä suositellaan aina.

Kouluissa, kauppakeskuksissa, ruokakaupoissa, kampaamoissa, uimahalleissa ym. ei jatkossa enää suositella käyttämään maskia. Jos itse haluaa, maskia saa käyttää. Kuitenkin Kesko, Lidl ja S-ryhmä itse suosittelevat, että ruokakaupoissa käytettäisiin vielä maskia varmuuden vuoksi.

THL suosittelee että julkisessa liikenteessä käytettäisiin vielä maskia varmuuden vuoksi.

Työpaikoilla työnantajat saavat itse päättää omista maskisuosituksistaan. 15. lokakuuta päättyy valtakunnallinen etätyösuositus.

Hallitus on luvannut poistaa kaikki rajoitukset, kun 80 prosenttia yli 12-vuotiaista on saanut kaksi koronarokotetta. Torstaina 30. syyskuuta Suomen rokotekattavuus oli 70 prosenttia.