Kesto: 06:33
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 7.4.2022

Kevät etenee ja erilaisia tapahtumia on tulossa ihan lähiaikoina ja myöhemmin kesällä. Oletko jo tutustunut kesän kurssitarjontaan? Entä onko matkalippu ostettu jo Joensuuhun?

Vetoomus tulkkausalan kokonaistilanteen arvioimiseksi

Kuurojen Liitto sekä monet muut järjestöt ovat lähettäneet sosiaali- ja terveysministeriölle vetoomuksen vammaisten tulkkauspalveluiden kokonaistilanteen arvioinnin pikaisesta käynnistämisestä. Vetoomuksessa muistutetaan, että monet vammaiset henkilöt tarvitsevat tulkkausta lähes kaikessa elämässään, mutta sen toteutuminen ontuu, koska eri hallinnonaloilla säädökset ovat hyvin erilaisia ja osin puutteellisia tai ristiriitaisia.

Tilanne on sekava, eikä tulkkauksen saaminen edes lääkärikäynnille ole turvattua. Tulkkaukseen liittyviä ongelmia on myös perusopetuksen tulkkauksen toteutumisessa ja monessa muussa viranomaispalveluissa. Lisäksi järjestöt toteavat, että sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuudistukseen sisältyvä järjestämislaki määrää tulkkauksen järjestämisvastuun hyvinvointialueille, mutta niihin ei tule uutta osaamista asian toteuttamiseen.

Allekirjoittaneet järjestöt toivovat, että asiassa järjestettäisiin pikaisesti laaja-alainen palaveri, jossa voitaisiin yhdessä arvioida tulkkauspalveluiden kokonaistilanteen kehittämistä.

Järjestöt ovat myös laatineet ja allekirjoittaneet yhteistyössä kirjeen, joka on lähetetty kaikille puoluetoimistoille. Kirjeessä perustellaan asian kiireellisyyttä ja tärkeyttä sekä toivotaan tulkkauspalveluiden kokonaisarvioinnin sisällyttämistä puolueiden vaaliohjelmaan.

Töitä tarjolla kuurojen viittomakielisten lomajaksoilla ja vertaistukistoiminnan kursseilla!

Solaris-Lomat ry järjestää kahdesti vuodessa tuettuja lomia kuuroille viittomakielisille ja eri ikäryhmille. Kuurojen Liitto etsii nyt kahta vertaisohjaajaa (mies ja nainen) molempiin kuurojen lomaryhmiin. Vertaisohjaaja vastaa kuurojen lomaryhmästä ja huolehtii, että jokainen lomalainen saa tietoa siitä, mitä lomapaikassa tapahtuu. Jos olet yli 18-vuotias, oma-aloitteinen ja omaat hyvät sosiaaliset taidot, saatat hyvinkin olla etsimämme henkilö!

Kuurojen Liitto järjestää tänä vuonna kaikkiaan yhdeksän vertaistukitoiminnan kurssia, jotka on suunnattu monille eri ikäryhmille sekä myös lapsiperheille. Kursseille haetaan nyt työntekijöitä. Jos siis olet yli 18-vuotias, aktiivinen, oma-aloitteinen, tunnet kuurojen kulttuurin ja osaat viittomakieltä erinomaisesti, hae vertaistukitoiminnan kursseille töihin!

Lisätietoja sekä tuetuista lomista että kursseista saat tarvittaessa kurssisuunnittelija Maija Pulkkiselta.

Kulttuuripäiville ilmoittautuminen edelleen käynnissä

Suomen suurin viittomakielinen kulttuuritapahtuma, kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät, järjestetään tänä vuonna Joensuussa toukokuun viimeisenä viikonloppuna. Kuurojen yhdistykset, koulut, kuurot, huonokuuloiset ja kuulevat ensi- ja äidinkieleltään viittomakieliset voivat edelleen ilmoittautua kilpailijoiksi kulttuuripäiville eri taidelajeissa. Hae siis mukaan oheisesta linkistä, niin saamme monipuolisia ja elämyksellisiä kulttuuriesityksiä tapahtumaamme! Ilmoittautumisen takaraja on 30.4.

Kuurojen viittomakielisten aikuisten loman ja coda-kurssin ilmoittautuminen auki

Kuurojen viittomakielisten aikuisten lomalla virkistäydytään Lehmirannan lomakeskuksen tarjoamalla ohjelmalla, ulkoillaan, saunotaan ja saadaan vertaistukea. Loma järjestetään 5.08.2022 – 20.08.2022, ja viimeinen ilmoittautumispäivä on 15.5.2022.

Coda-kurssi järjestetään viihtyisässä Härmän kylpylähotellissa. Kurssin kohderyhmänä ovat 7–12-vuotiaat kuurojen vanhempien kuulevat lapset (coda) ja kuurojen kuulevat sisarukset (soda). Kurssi on maksuton, ja se järjestetään 14.06.2022 – 17.06.2022. Ilmoittautuminen päättyy 24.4.2022. Vielä ehdit siis mukaan!

Kuurojen videon kanavalle lisätty uusi ohjelma

Ohjelman nimi on, Bravuuri keittiössä – poronkäristys. Ohjelmassa viittomakielinen kokki Petri Pöntiö näyttää, kuinka hänen bravuurinsa, herkullinen poronkäristys, valmistuu hitaasti hauduttaen. Makua ja mehevyyttä käristykseen antavat pekoni ja silputtu sipuli. Käyhän katsomassa!