Kesto: 06:43
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 4.2.2022

Viikon ajankohtaiskatsauksen aiheina ovat esimerkiksi koronarajoitusten tilanne, järjestöpäivät ja vinkki kulttuurinälkään.

Katsaus koronatilanteeseen

Ruokaravintoloiden ja matalan riskin tilojen, kuten teatterit ja kuntosalit, rajoituksia höllennetään 1. helmikuusta alkaen. Ruokaravintolat saavat olla auki klo 21:een asti, ja alkoholia saa myydä 20:een asti. Ruokaravintoloilla tarkoitetaan ravintoloita, jotka tarjoavat pääasiassa ruokaa. Rajoitusten lievennys ei koske pääasiallisesti alkoholia myyviä ravintoloita. Ravintoloiden asiakasmääriä koskevat rajoitukset pysyvät samana.

Aluehallintovirastot päättävät alueellisista rajoituksista riippuen alueen epidemiatilanteesta.

Yleisötilaisuus koronarokotteista

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) järjestää avoimen yleisötilaisuuden koronarokotteiden tehosta 8.2. klo 17-18 etänä. THL:n asiantuntijat vastaavat ennakkoon lähettämiin kysymyksiin, jotka koskevat koronarokotteita. Asiantuntijat eivät vastaa kysymyksiin omasta tai läheisen terveydentilasta. Voit laittaa itse kysymyksiä lomakkeeseen, linkki löytyy THL:n sivuilta. Kysymyslomake sulkeutuu 8.2. klo 16, tunti ennen tilaisuuden alkua. Tilaisuudessa on suomalaisen viittomakielen tulkkaus.

Järjestöpäivillä käsiteltiin tärkeitä aiheita

Järjestöpäivät järjestettiin viime viikonloppuna ja siihen osallistui 32 edustajaa 22 yhdistyksestä. Haastattelimme järjestöpäivien osallistujaa Eelis Seilolaa. Katso videolta hänen kokemuksistaan järjestöpäivistä.

Ruotsalainen teatteri suoratoistaa näytelmänsä

Ruotsin viittomakielinen teatteri Riksteatern Crea striimaa näytelmänsä ”Romeo ja Julia på Gullbacken” helpottaakseen kulttuurinälkää. Näytelmä kertoo rakkaudesta ja ymmärretyksi tulemisen kaipuusta elämän loppuvaiheissa. Voit nauttia esityksestä helmikuun aikana tästä.

Kuurojen Videon uudet EU-ohjelmat

Kuurojen Video on tuottanut kaksi EU-ohjelmaa Viittomakieliseen kirjastoon. EU-ohjelmien aiheina ovat turvapaikanhakijat EU:ssa ja Euroopan sateenkaarinuoret.

Turvapaikanhakijaohjelmassa kuulet turvapaikanhakijoiden kanssa työskentelevien kokemuksista ja kuuron turvapaikanhakijan matkasta Suomeen.

Sateenkaariohjelmassa tutustutaan sateenkaariyhteisöön, sateenkaarinuorten tilanteeseen sekä Suomessa että EU:ssa, ja kuurojen sateenkaarinuorten toimintaan Euroopassa.

Kuurojen Videon EU-ohjelmat ovat vapaasti katsottavissa Viittomakielisessä kirjastossa.

Viittomakielen päivän tapahtumat

Ensi viikolla juhlitaan Viittomakielen päivää! Järjestättekö tapahtumia Viittomakielen päivän kunniaksi? Ilmoita tapahtumasi meille!

Onko kalenterissasi jo Rivien välissä-journalismitapahtuma ja Viittomakielen päivän webinaari?

Muista vastata viestintäkyselyyn!

Ehdit vielä vastata Kuurojen Liiton viestintäkyselyyn, joka päättyy 6.2. Vastauksesi antaa arvokasta tietoa meille.