Kesto: 4:08
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 4.2.2021

Viikkokatsauksesta löydät tietoa, miten Kelan tulkkauspalvelun kilpailutuksen tulokset vaikuttavat asiakkaisiin. Lisäksi verkossa järjestetään jälleen monennäköisiä tapahtumia.

Kela valinnut vammaisten tulkkauspalvelun palvelutuottajat ja tulkit

Vuosille 2021-2022 on valittu 149 palveluntuottajaa, joihin kuuluu 685 tulkkia. Lopulliset luvut voivat vielä muuttua, sillä esimerkiksi pohjoiselle ja itäiselle alueelle ei ole saatu tarpeeksi palveluntuottajia. Sama koskee ruotsinkielistä palvelua.

Palveluntuottajiin ja tulkkeihin liittyvät muutokset eivät vaadi asiakkailta toimenpiteitä. Kela tiedottaa asiakkaille muutoksista kirjeitse. Kela.fissä julkaistaan helmikuussa tiedot palveluntuottajista, jotka hoitavat tulkkaukset 1.4.2021 alkaen.

Palveluun tulee muutoksia huhtikuun alussa. Asiakas esimerkiksi voi nimetä tulkkilistalle tietyt tulkit vain työelämään tai harrastuksiin. Jos asiakas nimeää tulkin vain työelämään, nimettyä tulkkia ei välitetä muihin tilauksiin. Asiakas myös saa valita, haluaako lähi- vai etätulkkausta. Etätulkkauksessa saa käyttää vain ohjelmistoja, jotka ovat Kelan hyväksymiä. Lista ohjelmistoista julkaistaan kela.fissä viimeistään 1.4.2021.

Osa palveluntuottajista ja tulkeista vaihtuu. Vammaisten tulkkauspalvelukeskus ottaa yhteyttä, jos asiakkaan tulkkilistalla oleva tulkki ei ole enää käytettävissä 1.4.2021 alkaen.

Etäyhdistysillat

Olethan huomannut mahdollisuuden osallistua etäyhdistysiltoihin? Illat toteutetaan Zoom-ohjelmalla.

Niihin pitää ilmoittautua etukäteen tapahtumapäivänä klo 16 mennessä sähköpostilla tai tekstiviestillä järjestöohjaajalle Iina Uhleniukselle. Kun ilmoittautuminen on tehty, sinulle lähetetään osallistumislinkki ennen tilaisuuden alkua.

Kevään yhdistysillat ovat 17.2., 23.3., 20.4. ja 18.5. Lisätietoja löydät Yhdistyshuoneesta.

Viittomakielen päivän juhlintaa

Kuurojen Liitto ja Ursa Minor järjestävät yhteistapahtuman lapsille ja aikuisille verkossa ystävänpäivänä 14.2. Päivä alkaa Kuurojen lehden livejournalismitapahtumalla Rivien välissä klo 12, jolloin Kuurojen lehden toimittajat kertovat kuurojen rikoksista ja murhista kuin myös eräästä rakkaustarinasta. Katsojat voivat myös lähettää toimittajille kysymyksiä.

Ursa Minor jatkaa päivää klo 14 perinteisellä Skidien viittomakielen päivällä, joka järjestetään neljännen kerran. Lapsille on luvassa hauskaa puuhaa ruudun taakse, mihin vanhemmatkin voivat osallistua.

Suoran lähetyksen näet Kuurojen Liiton www-sivuilta.