Kesto: 04:08
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 30.9.2021

Tällä viikolla ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan tekstityswebinaarista, WFD:n konferenssista, filmifestivaaleista, Bovallius-säätiön apurahahausta ja Kuurojen Liiton hallituksen päätöksestä. Toivomme myös palautetta verkkobileistä!

Kuuloliitto ja HUMAK järjestivät tekstityswebinaarin

Viime torstaina 23. syyskuuta Kuuloliitto ja HUMAK järjestivät yhteisen webinaarin, jossa käsiteltiin televisio-ohjelmien tekstitystä. Webinaari perustui Kuuloliiton tekemään tekstitysbarometriin eli arviointikyselyyn. Kysely tehtiin elo-syyskuussa ja siihen vastasi 158 ihmistä. Suurin osa vastaajista arvosti Ylen ja MTV3:n tekstitystä, mutta Nelosen tekstityksestä sen sijaan annettiin negatiivista palautetta. Nelosen tekstitys perustuu automaattiseen puheentunnistukseen, joka ei ole toiminut kuten pitäisi. Ontuvasta tekstityksestä on annettu palautetta, mutta Nelonen ei ole korjannut asiaa. Tekstitysbarometristä julkaistaan tarkempi raportti parin kuukauden sisällä. Kuuloliitto suunnittelee toteuttavansa tekstitysbarometrin uudelleenkin.

Verkkobileistä toivotaan palautetta!

Viime perjantaina juhlittiin verkkobileitä. Katsoitko? Tykkäsitkö? Oliko jotain, mistä et pitänyt? Mikä oli verkkobileissä parasta? Kerro meille! Kuurojen Liitto toivoo palautetta verkkobileistä. Tämän sivun sivupalkista pääset palautelomakkeeseen. Palautetta voi jättää 10. lokakuuta asti.

Filmifestivaalin ilmoittautuminen käynnissä

Lauantaina 13. marraskuuta järjestetään Turussa viittomakielinen filmifestivaali. Kuurojen Liiton kulttuurituotanto toivoo myös suomalaisilta pitkiä tai lyhyitä elokuvia sinne. Elokuvan tyylilaji voi olla mitä tahansa: komedia, kauhu, jännitys tai vaikka dokumentti. Tee elokuva yksin tai kaverin kanssa! Nykyaikana se on helppoa: tarvitset vain älypuhelimen tai digikameran ja yksinkertaisen editointiohjelman. Elokuvantekijät saavat ilmaisen pääsyn filmifestivaalille. Viimeinen ilmoittautuminen 10. lokakuuta. Vielä ehdit mukaan!

Bovallius-säätiön apurahahaku käynnissä

Bovallius-säätiö on jälleen julistanut haettavaksi apurahoja. Niitä voivat hakea yhteisöt ja yksityishenkilöt. Yhteisöjen apuraha on kaksivuotinen ja voi olla maksimissaan 25 000 euroa, yksityishenkilöiden apuraha 500–10 000 euroa. Apurahaa voi hakea esimerkiksi väitöskirjatutkimukseen, materiaalin tai tapahtuman tuottamiseen sekä urheilu- ja harrastustoiminnan järjestämiseen. Viimeinen hakupäivä on 10. lokakuuta. Katso sivupalkin linkistä lisää hakuohjeita Bovallius-säätiön sivulta.

WFD:n 4. kansainvälinen konferenssi

Kuurojen maailmanliitto WFD ja Thaimaan kuurojen liitto järjestävät ensi keväänä Thaimaassa kansainvälisen konferenssin. Aiheena on Inklusiivinen koulutus kuuroille oppijoille: parhaiden käytäntöjen löytäminen. Konferenssi järjestetään 20.–22. huhtikuuta Bangkokissa ja se on tarkoitettu WFD:n ja maailmanliiton nuorisojaoston WFDYS:n jäsenille. Tarkoitus on, että WFD:n jäsenmaat saavat uusia työkaluja kuurojen inklusiivisen koulutuksen järjestämiseen. Ilmoittautuminen on jo käynnissä. Konferenssin sivuilta löytyy lisätietoja tapahtumasta ja ilmoittautumisesta.

Kuurojen Liiton hallitus kokoontui

Kuurojen Liiton hallitus kokoontui viime lauantaina 25. syyskuuta käsittelemään Valkean talon myyntiä. Pitkän pohtimisen jälkeen hallitus päätti kutsua koolle ylimääräisen liittokokouksen marraskuussa. Tiedotamme liittokokouksesta pian lisää!