Kesto: 07:27
Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Tässä jälleen Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus.

Mikäli koet koronaan liittyviä oireita, tee testi OmaOlo-palvelussa www.omaolo.fi ja toimi tulosten mukaan. Älä mene suoraan omalle terveysasemallesi vaan ota sinne ensin yhteyttä ja kerro oireistasi.

116117-päivystysapupalvelu on laajenemassa koko Suomeen. Sen saavutettavuus on tärkeää myös valtionhallinnolle. Teemme yhteistyötä, että puhelinpalvelun rinnalle saadaan saavutettava yhteydenottomuoto. Uudenmaan puolella olemme jo viime vuonna saaneet tekstimuotoisen (chat) päivystysavun puhelinpalvelun rinnalle, mutta työ jatkuu edelleen ja Kuurojen Liitto ja Kuuloliitto ovat mukana palvelun kehittämisessä.

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelun aukiolo laajeni 6.4. alkaen. Palvelu on avoinna arkisin klo 7.30–18 ja lauantaisin klo 10–14. Aiemmin palvelu oli auki ma-pe 8-16.

Kuurojen Liitolla on etätulkkaukseen liittyvä kysely. Vastaa Kuurojen Liiton lyhyeen kyselyyn (5 kysymystä) viimeistään 24.4. Tuloksia käytetään Kelan kanssa keskusteluun.

Poliisi tiedottaa: Varo koronahuijareita, jotka haluavat ”tarkastaa” kotisi.

• Viranomaiset eivät suorita koronaan liittyviä tarkastuksia kotioloissa tai yritysten tiloissa.
  • Älä päästä tuntemattomia ihmisiä asuntoosi. Suhtaudu kriittisesti myös netin välityksellä esitettyihin tarjouksiin.
  • Pyydä viranomaiseksi esittäytyvää henkilöä näyttämään virkamerkki.
  • Jos epäilet tulleesi huijatuksi, lähetä välittömästi viesti numeroon 112.
  • Luotettavaa tietoa saat viranomaisten virallisilta kotisivuilta, esim. www.poliisi.fi

HUS on julkaissut viittomakielelle tulkatun videon, jossa infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen kertoo koronaviruksesta sekä THL on julkaissut viittomakielisen videon matkustamisrajoitteista ja karanteenista.

Kuurojen Liiton ruotsinkieliseen fb-ryhmään FDF:s teckenspråkiga ankdamm kerätään luotettavaa tietoa koronasta suomenruotsalaisella viittomakielellä ja ruotsiksi.

Viittomakielityö

• Viittomakielten kielineuvontapalvelu on normaalisti avoinna näin poikkeusaikanakin. Päivystämme tiistaisin klo 10-12, mutta videoviestejä ja kirjoitettuja kysymyksiä voi lähettää milloin vain. Tiedotamme toiminnastamme Facebook-ryhmässä Viittomakielityö / Teckenspråksarbete – ryhmää kannattaa seurata.
  • Suvi-työ jatkuu ja tuotamme uutta materiaalia koko ajan. Suomalaisen viittomakielen Suvi-sivustolle on lisätty muutamia ajankohtaisia viittomia, kuten pandemia, epidemia ja korona. Terveyteen liittyviä viittomia on pian tulossa myös suomenruotsalaisen viittomakielen Suvi-sivustolle.
  • Suomenruotsalaisen viittomakielen SignWiki-sivustolle on tuotettu 22 uutta, teeman ”terveys ja sairaanhoito” viittomasivua (Hälsa och sjukvård)
  • Saman aihepiirin viittomia selityksineen syötetään lähiaikoina myös suomalaisen viittomakielen SignWikiin. Lisäksi tulossa on pian myös kesään sopivan harrastuksen, golfin, viittomia.

Kuurojen Liitto järjesti suoran lähetyksen ke 8.4., lähetyksestä on tehty tallenne, ja se on katsottavissa Youtubessa tai Kuurojen Liiton pääsivulla.