Kesto: 05:31
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 3.3.2022

Tällä viikolla kerromme ajankohtaiskatsauksessa mm. Ukrainan sotaan liittyvistä tulkatuista lähetyksistä ja Kuurojen kansanopiston tulevasta mediakurssista.

Viittomakielelle tulkatut lähetykset

Maailman tilanne on kiristynyt, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Ylellä on aiheesta tiedotustilaisuksia ja erikoislähetyksiä, joihin on saatu viittomakielinen tulkkaus ja suomenkielinen tekstitys. Kannattaa seurata Yle Viittomakielisten uutisten Facebook-sivuja tulevien viittomakielelle tulkattujen lähetysten varalta.

Yle on lisännyt saavutettavuutta Yle Areenassa, jossa on nyt mahdollista valita ohjelmatekstityksen suoriin lähetyksiin.

Opiskele viittomakielen asiantuntijaksi

Nyt on taas mahdollista opiskella suomalaisen viittomakielen asiantuntijaksi Jyväskylän yliopistossa sekä kandidaatti- että maisteriohjelmassa! Viittomakielen asiantuntijoita tarvitaan etenevin määrin viittomakielen näkyvyyden kasvettua. Tutkinto-ohjelmassa saat hyvät valmiudet työskennellä kielen, kulttuurin ja viestinnän ammattilaisena. Yhteishakuaika on 16.-30.3.2022.

Viittomakielen keskus järjestää suoran lähetyksen 8.3.2022 klo 14 alkaen, jossa kerrotaan opiskelusta. Lähetyksen osallistujat voivat kysyä chatissa askarruttavista asioista. Lähetykseen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Mediataitoja kaikille – ideasta videoksi

Kuurojen kansanopisto järjestää mediakurssin viittomakielisille yhteistyössä Viittomakielisen kirjaston kanssa. Suunnittelija Kati Pohjois-Koivisto kertoo videolla kurssin sisällöstä!

Rautatiematkustamisen muistelutyöpaja

Suomen Rautatiemuseo ja Kuurojen museo järjestävät kuurojen muistelutyöpajan Hyvinkäällä 12.3. klo 12-15. Työpajassa kerätään muistoja rautatiematkustamisesta kummankin museon kokoelmiin. Kerättävät muistot koskevat junamatkustamista aikoja sitten tai vastikään.

Muistelutyöpajassa pääset opastetulle aikamatkalle Perinnejuna Valtterin vaunuihin. Tilaisuuteen pitää ilmoittautua ennakkoon 8.3. mennessä tulkkaus- ja tilajärjestelyn vuoksi osoitteeseen kokoelmat@rautatiemuseo.fi. Jos et pääse paikalle, voit myös lähettää samaan osoitteeseen muistot videoina. Muistelutyöpaja on osa Sign Language International Potential -hanketta.

VIKKE:n veikeä viittomakieli-puuhavihko

VIKKE-hanke on julkaissut viittomakieltä omaksuville lapsille puuhavihon. Puuhavihossa on suomalaiseen viittomakieleen koskevia hauskoja harjoituksia, joita lapset voivat leikitellä viittomakielellä aikuisen kanssa. Puuhavihko on ladattavissa VIKKE-hankkeen sivuilta.