Kesto: 05:48
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 28.4.2022

Tämän viikon katsauksen aiheina mm. sovintoprosessi, Gallaudetin rehtorin vierailu ja lähestyvät kulttuuripäivät.

Sovintoprosessin yhdistyskiertue jatkuu

Kuurojen Liiton maaliskuun alussa käynnistämällä yhdistyskiertueella keskustellaan totuus- ja sovintoprosessin ideasta, sen vaiheista ja historian vääryyksistä. Tavoitteena on kerätä yhteisön toiveita ja odotuksia evääksi jatkotoimenpiteitä varten. Yhdistyskiertue saa nyt jatkoa viidellä uudella paikkakunnalla, joista ensimmäisenä on vuorossa Mikkeli, jossa järjestetään tilaisuus 4.5.

Seuraavina ovat vuorossa Kuopio 5.5., Oulu 7.5., Kotka 10.5. sekä Tampere 18.5. Liiton hallituksen edustajat osallistuvat kaikkiin tilaisuuksiin. Lisäksi järjestämme yhteistyössä Finlandssvenska Teckenspråkigan kanssa keskustelutilaisuuden suomenruotsalaista viittomakieltä käyttäville. Ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Adressi kuurojen tulkkien asemasta luovutettiin Kelalle

Kuurojen Liitto ry, Suomen Kuurosokeat ry, Kieliasiantuntijat ry, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Humanistinen ammattikorkeakoulu, Finlandssvenska Teckenspråkiga rf sekä kuurot tulkit ja heidän työnantajansa käynnistivät helmikuussa adressin kuurojen tulkkien asemasta Kelan tulkkauspalveluissa.

Taustalla on kuurojen tulkkien ja palveluntuottajien sekä tulkkikoulutuksen järjestäjien kanssa käyty keskustelu siitä, että syksystä 2021 alkaen Kelan välityskeskus on vähentänyt kuurojen tulkkien saamia tulkkaustoimeksiantoja. Nykytilanne on kestämätön myös kuulonäkövammaisten ja kuurosokeiden näkökulmasta. Adressi keräsi 748 allekirjoitusta, ja se on luovutettu Kelalle sekä sosiaali- ja terveysministeriölle, Ihmisoikeuskeskukselle ja yhdenvertaisuusvaltuutetulle 8.4.2022. Adressi on luettavissa kokonaisuudessaan oheisesta linkistä.

Gallaudetin rehtorin vierailu

Yhdysvaltain pääkaupungissa Washingtonissa sijaitsee maailman ainoa kuurojen yliopisto, Gallaudet University. Millaista on elää ja opiskella Gallaudetissa? Saimme tilaisuuden haastatella yliopiston rehtori Roberta Cordanoa hänen Suomen-vierailunsa aikana.

Haastattelussa Cordano kertoo muun muassa, mikä tekee Gallaudetista ainutlaatuisen. Saamme myös kuulla yliopiston opiskelu- ja urheilumahdollisuuksista sekä viittomakielisistä palveluista Washingtonissa. Haastattelun kielenä on amerikkalainen viittomakieli ja se on tulkattu suomalaiselle viittomakielelle.

Uusi tietopaketti eläkkeelle siirtymisestä

Oletko harkinnut eläkkeelle siirtymistä? Sattuipa sopivasti, sillä Suomi.fi-sivustolla on julkaistu uusi tietopaketti eläkkeelle siirtymisestä sekä suomalaisella että suomenruotsalaisella viittomakielellä. Tietopaketissa käydään läpi muun muassa erilaisia eläköitymisen muotoja, eläkkeen määrää ja verotusta sekä sitä, kuinka eläkettä haetaan.

Kulttuuripäiville ilmoittautumisen takaraja lähestyy

Ilmoittautuminen kilpailijaksi kulttuuripäiville päättyy 30.4. Jos siis tahdot esiintyä lavalla, olet taitava käsistäsi tai hyvä tietokilpailuissa, niin vielä ehdit mukaan! Toivomme myös, että yhdistykset ja koulut kertovat tästä mahdollisuudesta jäsenilleen ja oppilailleen, jotta saamme mahdollisimman monipuolisia ja elämyksellisiä kulttuuriesityksiä tapahtumaamme.