Kesto: 04:54
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 28.1.2022

Tällä viikolla ajankohtaiskatsauksen aiheina ovat mm. Kuurojen Liiton viestintäkysely, SKUL:n opas kuulovammaisen liikkujan kohtaamiseen ja järjestöpäivät.

Järjestöpäivät tulevat!

Nyt viikonloppuna 28.–29.1. pidetään järjestöpäivät etänä. Osa ohjelmasta on vain yhdistysten edustajille, mutta lauantaina suoraa lähetystä pääsee seuraamaan kuka tahansa kello 9:00–15:15.

Viittomakielen päivä lähestyy!

Perjantaina 11.2. järjestetään perinteinen viittomakielen päivän seminaari. Koronatilanteen takia tapahtuma järjestetään webinaarina Zoomissa. Tapahtumassa pitävät puheenvuoron eduskunnan viittomakielten verkosto, oikeusministeriö, suomenruotsalaisen viittomakielen tutkijat, Vikke-hanke sekä Kuurojen Liiton nuorisotoimikunta. Webinaarissa julkistetaan myös Vuoden viittomakielitekopalkinnon saaja.

Opas kuulovammaisen liikkujan kohtaamiseen

Suomen Kuurojen Urheiluliitto on julkaissut oppaan kuulovammaisen liikkujan kohtaamiseen. Mitä opas pitää sisällään? Haastattelimme SKUL:n hankekoordinaattori Heli Romua. Katso haastattelu videolta!

Muistelutyöpaja Rautatiemuseossa

Suomen Rautatiemuseo ja Kuurojen museo järjestävät lauantaina 5.2.2022 klo 12–15 tapahtuman, jossa kerätään muistoja rautatiematkustamisesta. Mikä on mieleenpainuvin junamatkasi? Oletko käynyt interraililla tai matkustanut yöjunassa? Muistatko, milloin pääsit ensimmäisen kerran junan kyytiin tai millaista kuurojen junamatkailu oli ennen junien infonäyttöjä ja appeja? Junamatkailuun liittyy paljon muistoja, joita haluamme kuulla ja tallentaa. Muistot voivat olla vuosikymmenten takaa tai vaikka tältä viikolta.

Muistelutyöpajassa pääset opastuskierrokselle ja aikamatkalle Perinnejuna Valtterin vaunuihin. Tilaisuus on tarkoitettu kuuroille ja siinä on viittomakielen tulkkaus.

Työpajaan on ennakkoilmoittautuminen tulkki- ja tilajärjestelyiden takia. Ilmoittaudu mukaan osoitteessa kokoelmat (at) rautatiemuseo.fi tiistaihin 1.2.2022 mennessä. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Jos et pääse paikalle, voit myös lähettää videolla muistojasi osoitteeseen kokoelmat@rautatiemuseo.fi

Kuurojen Liiton viestintäkysely

Kuurojen Liiton viestintä on avannut asiakaskyselyn. Meillä on monta eri viestintäkanavaa: verkkosivut, suorat lähetykset, sosiaalinen media ja Kuurojen lehti. Haluamme tietää, kuinka viestintämme on onnistunut. Käy vastaamassa kyselyyn! Kysely on auki 6.2. saakka. Linkki löytyy sivupalkista.

Uusi verkkotoimittaja

Kuurojen Liiton viestinnässä tapahtuu henkilöstövaihdos. Ensi viikolla viikkokatsauksia alkaa viittoa uusi verkkotoimittajamme Monika Hämälä.