Kesto: 5:32
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 27.5.2021

Ajankohtaiskatsaus pureutuu tuleviin tapahtumiin, kuten seniorien kulttuuritapahtumaan ja vihapuhekoulutukseen. Muista myös äänestää kuntavaaleissa!

Kuurojen Videossa uusia ohjelmia

Kuurojen Videon ohjelma Yhteiskunnan palvelut: Kuurojen Video – oikeus, joka vaatii taistelua on poikkeuksellisesti kaikkien nähtävänä.

Kuntarahoituksella toimiva Kuurojen Videon ohjelmapalvelu on ollut lähes 40 vuotta merkittävä viittomakielisen sisällön tuottaja, mutta kuntien tiukentunut maksupolitiikka on pakottanut videon supistamaan palveluitaan. Mikä merkitys Kuurojen Videolla on tänä päivänä ja miksi ohjelmien saatavuus on edelleen tärkeää?

Käy kurkkaamassa ohjelma ja hae kunnaltasi maksusitoumus Kuurojen Videota varten!

Seniorien kulttuuritapahtuma verkossa

Tänä vuonna seniorien kulttuuritapahtuma toteutetaan suorana verkkolähetyksenä 4.9.2021.

Jos olet viittomakielinen seniori, jolla on esitys ja haluat esittää sen suorassa lähetyksessä, ilmoittaudu 4.7.2021 mennessä Kuurojen Liiton kulttuurituotannolle. Lähetys kuvataan Valkeassa talossa, Helsingissä. Maksamme esiintyjille matkakorvaukset ja päivärahan. Esitykset voivat olla yksin tai ryhmissä.

Lisätietoja saa kulttuurituotannolta.

Katsojien kannattaa järjestää kuurojen yhdistyksellä tai muissa tiloissa yhteiset katselutilaisuudet. Varatkaa tila lauantaina 4.9., herkkuja ja hyvää seuraa sekä nauttikaa suorasta lähetyksestä!

Teckna Hej! -projektin tietopaketti julkaistu

Kaipaatko tietoa suomenruotsalaisesta viittomakielestä? Finlandssvenska teckenspråkigan Teckna Hej! -projekti julkaisee tietopaketin suomenruotsalaisesta viittomakielestä 27.5. Tietopaketti on helposti jaettava, monikielinen ja ytimekäs kokonaisuus.

Tietopaketti on toteutettu neljällä kielellä; suomenruotsalainen viittomakieli, ruotsi, suomalainen viittomakieli ja suomi. Toteutuksesta vastaa Finlandssvenska teckenspråkiga rf:n projekti Teckna Hej!. Tällä sivulla on linkki, josta pääset tietopakettiin.

Etäkoulutus vihapuheesta

Oletko miettinyt, mitä viharikos ja vihapuhe tarkoittavat? Kuurojen Liitto ja oikeusministeriö järjestävät tästä aiheesta etäkoulutuksen Zoomissa 2.6.2021. Ehdit siis vielä ilmoittautua mukaan!

Kouluttajana on toimittaja Kaarina Huovinen. Luvassa on tiivis tietopaketti vihapuheesta, rikosuhripäivystyksen puheenvuoro ja viittomakielinen paneelikeskustelu.

Koulutuksen luento-osuuksista julkaistaan myöhemmin tallenteet.

Kuntavaalit lähestyvät

Kansalaiset kokoontuvat äänestysuurnille 13.6., mutta ennakkoon voi äänestää kotimaassa 26.5.-8.6. Tulokset vahvistetaan 16.6. ja valtuustot aloittavat työnsä 1.8.2021.

Kuurojen Liiton www-sivulta löydät vaaliteesimme, sekä tietoa esimerkiksi viittomakielisistä ehdokkaista. Muista, että myös sinun äänesi kuntavaaleissa vaikuttaa!